The stadium is for the opening and closing ceremony of the XXII Olympic Games and XI Paralympic games Sochi-2014, reconstruction for the 2018 world Cup in Russia. In accordance with the concept of organizing the Olympic games, the stadium has a dominant role in the Opening and Closing Ceremonies of the games, as well as the awarding of winners and prize-winners. Thanks this the main planning idea of placing the building was predetermined - the formation of the main compositional axis of the Olympic Park. The Central stadium is the base, oriented to the Olympic flame and the place where the winners are awarded. A ring of the main sports facilities of the Olympic Park is formed around this axis. The antagonism of the mountain and the sea became the main inspiration of the architects. The stadium is designed and built as a seven-storey oval structure with a two-storey podium with a lower level of stands for spectators and a multi-light, multi-level space of the upper stands located above the podium. The basis of the stadium cover architectural design is the accentuated arched arches over the East and West stands, along the North-South axis. In the profile, arched arches are asymmetric with a bend from the center and a slope from the vertical axis. The largest arches in the practice of domestic construction with a span of 288m, carrying a spatial coating shell over the stands filled with ethylene tetrafluoroethylene, were completed at the Fisht stadium in Sochi. The building is designed for a seismic rating of 8.5 points and was additionally loaded with temporary stage structures for Olympic ceremonies, which turned the stadium into the largest auditorium in the country.
피시트 올림픽 스타디움은 2014년 동계 올림픽 및 2014년 동계 패럴림픽의 개막식과 폐막식이 진행된 중앙 경기장으로, 이후 재건축되어 2018년 러시아 월드컵에도 사용됐다. 2014년도 올림픽 진행 방식에 따라, 피시트 스타디움은 개막식과 폐막식 뿐만 아니라 시상식에도 사용됐기 때문에 그 의미가 컸다. 덕분에 건물 배치에 대한 주요 계획 아이디어, 올림픽 공원을 구성하는 주요 축에 대한 부분들은 미리 논의가 끝난 상태에서 진행됐다. 중앙 경기장은 올림픽 성화와 우승자가 상을 받는 장소를 지향하는 포디움이 됐고, 이 축을 중심으로 올림픽 공원의 주요 스포츠 시설을 다 아우르는 고리(서클)을 만든다.
산과 바다의 대립이라는 콘셉트 아래, 경기장은 관중을 위해 낮은 스탠드를 갖춘 2층 연단과 그 위에 위치한 상부 스탠드의 다층 조명 공간이 있는 7층 타원형 구조로 지어졌다. 경기장 지붕은 남북 축을 따라 동쪽과 서쪽 스탠드를 덮는 아치형인데, 옆에서 보이는 아치형 구조물은 중심에서 구부러지고 수직 축에서 기울어지며 비대칭적으로 보인다는 것이 특징이다. ETFE로 채워진 스탠드 위에 공간 코팅 쉘을 받치고 있는 288m 폭의 아치는 러시아 내에서 가장 크다고 할 수 있다. 뿐만 아니라, 8.5도의 지진에도 버틸 수 있는 내진 구조와 올림픽 행사를 위한 임시 무대 구조물 등도 마련되어 있어 피시트 올림픽 스타디움이 러시아 스포츠 행사의 중심지임을 강조하여 보여준다.
Architect PI-ARENA + MNIIP
Location Adler district, Sochi, Russia
Program Stadium for 2014 the Olympic and Paralympic games / Reconstruction_Football stadium for the 2018 FIFA World Cup
Site area 17.25ha
Building area 71,695.00㎡
Gross floor area 151,400.00㎡
Height 70m
Capacity About 40,000
Design period 2009. 8 - 2016. 8
Construction period 2009. 11 - 2017. 12
Completion 2017
Principal architect Dmitry Bush
Project architect Sergey Chuklov
Design team Andrey Bokov, Julia Olofinskaya, Valentin Valuiskikh, Alexey Orlov, Julia Veretennikova, Anna Zolotova, Vlad Tulupov, Kira Lanina, Irina Afonina, Elena Inzhevatova, Irina Grishina, Svetlana An, Agatha Kudamanova, Maria Morozova, Oleg Tsai, Daria Chekmeneva, Oleg Gak, Daria Petkova
Cooperation MNIIP
Constructor (GC-Tekhstroy) Mikhail Kelman, Alexander Proskurnin, Pavel Zolotov, Alexander Somov, Larisa Yakovleva, Svetlana Uborevich-Borovskaya
Engineer Kirill Semyonov, Alexey Ivanov
Master plan Kristina Kharitonova, Ekaterina Babkina, Marina Osintseva
Technology Nikolay Peryshkin, Alexander Ustavitskiy, Dmitry Komardin, Yakov Morozov, Elena Akulenko, Irina Asfandiyarova, Anton Nefagin / (POPULOUS) John Barrow, Nicholas Reynolds, Damon Lavelle, Alexander Hoppe, Gavin Robotham, Kevin O'rady, H. Rennie, B. Ditchben, E. McIntosh, D. Cole, N. Guerrero, T. Reeves, C. Mills, S. Compatescu, Matthew Birchall, Steve Macey, Rob Amphlett, Ian Tavener, Piotr Tarczynski
Construction CJSC "INGEOCOM"(2009-2014), LLC "SMU "Krasnodar" (2015-2017)
Client State Corporation Russian Olympic Committee, GKU "Main Department of the Krasnodar Region Construction"
Photographer Sergey Chuklov
해당 프로젝트는 건축문화 2021년 9월호(Vol. 484)에 게재되었습니다.
The project was published in the September, 2021 issue of the magazine(Vol. 484).
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