This house that integrates "living", "exhibiting", "producing" and "opening up in the city" is a small atelier-style house (87.23㎡) that will be built along the Tokaido Road that Hiroshige has walked and drawn. And this house is home to three generations of painter, his wife, infant and husband's mother. Atelier occupy about one-third of the total floor area and live in four people of three generations. This shows the identities of the owner and the family, allowing the "exhibiting and producing" areas to erode the "living" areas.
The design began with the idea of transmitting a large exhibition wall for decorating his work to the city with a maximum length on the diagonal of the site, and decided to separate the living area from the atelier with the exhibition wall. The theme is to open an atelier in Ninomiya-cho, located between Oiso (8th post town) and Odawara (9th post town), and to have the owner spin the fifty-three stations of the Tokaido. The atelier is not just a place to decorate a painting, but it is also used as a shop or a salon, and at times exposes production and life scenes, and opens 8.5 House in the city in a modern and social experiment.
In addition, with a homage, the sloped roof that doubles as a wall on the Tokaido on the northern side of the site reduces the feeling of pressure on the city with showing a sculptural form. The steep sloping roof and the diagonal exhibition wall are crossed to create a three-dimensional figure of "wide / narrow" or "high / low" crossing space. By creating a scale error in daily life and shaking the feeling, this house will be a house of imagination for the painter, and a tasteful home for the family.
All pedestrians and drivers looked back at once for 8.5 House, and we heard that it was already famous in the area during the construction. It was a wish from the beginning of the owner to open to the town as the most stand out house with an atelier along the Tokaido.
아뜰리에와 집
"살다", "전시하다", "만들다", 그리고 "도심 속에서 열리다"라는 주제를 통합해낸 이 주택은, 일본의 화가 안도 히로시게가 걷고 그렸던 도카이도 거리를 따라 건설한 작은 아뜰리에 풍의 집이다. 작업실이 전체 층 면적의 3분의 1을 차지하는 이 주택의 거주자는 3대에 걸쳐 내려온 화가 집안의 화가와 그 아내, 부부의 아이와 남편의 어머니까지 3대 4명이다. 이러한 거주자의 형태와 면적 배분은 전시와 제작의 공간이 거주공간을 잠식해가는 가족의 정체성을 보여준다.
디자인은 대각선으로 남편의 작품을 전시할 수 있는 큰 전시벽을 도시까지 최대한의 길이로 뻗어나가게 설치한다는 아이디어로부터 시작되었고, 이 전시벽으로 생활공간과 작업공간을 분리하기로 결정했다. 핵심은 오이소와 오다와라 사이의 니노미야 거리에 아뜰리에를 열고, 가족들이 도카이도의 여러 역을 순환할 수 있도록 하는 것이었다. 아뜰리에는 단순히 그림을 그리는 작업실이 아니라 작품을 위한 가게나 살롱으로도 사용되며, 때로는 작업과 생활이 이뤄지는 현장을 노출하기도 하고, 현대적이고 사회적인 실험으로 도시에 주택을 개방하기도 한다.
북쪽으로 나있는 경사지붕은 조각같은 형태를 보이면서 도시에 대한 압박감을 줄여준다. 가파른 경사지붕과 대각선의 전시벽이 교차되며 생기는 공간은 '넓고 좁은' 또는 '높고 낮은' 입체적인 형상을 만든다. 일상생활에서 조금씩의 차이를 만들고 감각을 흔듦으로써 이 집은 화가의 상상력을 자극하는 집이 되고, 가족에게 맛깔스러운 집이 된다.
준공 전부터 보행자들과 운전자들이 8.5 하우스를 돌아보게 하고, 공사 중에 이미 지역에서 유명한 집이 되었다. 도카이도에 아뜰리에와 함께하는 집을 지을 때부터 건축주의 소망은 가장 눈에 띄는 집으로 도카이도에 남고 싶은 것이었다.
Architects DOG
Location Ninomiya-cho, Naka-gun, Kanagawa, Japan
Program Single family house
Site area 123.31m²
Building area 55.95m²
Gross floor area 87.23m²
Building scope 2F
Design period 2017. 11 - 2019. 2
Construction period 2019. 3 - 10
Complete 2019
Structure Wooden
Principal architects Ryutaro Saito
Lead architects Ryutaro Saito + Shun Ide(Nikken housing system)
Structural engineer Yasuhiro Kaneda(yasuhirokaneda STRUCTURE)
Construction Shinshin Construction Co.,Ltd
3D Photographer Yuta Tokunaga(ARCHI HATCH)
Photographer Satoshi Takae, Shinkenchiku
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