ⓒ Sergio Grazia


Building this sport center is a response to the strong political will for a new urban ambition for this neighborhood. The context is mixed with linear apartment blocks on one side and the park’s exceptional planted heritage on the other. It is a new focal point to come together, meet and stage sport activities and other events. The project includes a clearlydefined theme(nature) for individuals and for everyone. 


ⓒ Sergio Grazia


It is translated as much by form as function, visible in all aspects of the building and on all scales. The building takes the area’s vocabulary into account and complements the urban development by injecting a new impulse to the setting. It becomes an attractive landmark for residents on a scale with the neighborhood.


ⓒ Sergio Grazia


The project uses mystery to sharpen curiosity and desire. It is in the choice of this mineral shape as a big multi-facetted monolith, i.e. a mysterious, precious stone planted in the landscape that contrasts yet harmonizes with the setting.
This magnetic structure is framed by greenery like a gold nugget. It is a landscape from which the urban signal of the climbing room emerges. The building is one with the green environment and stands out from the neighboring buildings.
Here, nature is not expressed by plants, i.e. no plant cover that would have not fit the scale and pointless in the plant context of the venue. Its unusualness gives it its identity, its landmark status.


ⓒ Sergio Grazia


In this new landscape a central gap gives onto Bièvre Valley and clearly separates the two poles of the sport center, guaranteeing natural light in the gymnasiums and concourses. This gap is like a canyon, playing on the building’s scale. It is an invitation to solve the riddle of the precious rock and primes the subtle permeability between the interior with the exterior. It is the key to a closer reading of the building that reveals its transparency as one approaches it.


ⓒ Sergio Grazia


The sport center is structured by a play of transparencies and visual vents, which fudge the borders between the outside and the inside where surrounding nature is ever present. The openings are framed and highlight remarkable elements on inside and out. The orientations are selected for the sporting activity.
The analogy with nature is not just a formal one. It is deeply grounded in the building’s structure by the choice of noble, integral materials which will only improve with time. The skin is composed of a copper, aluminum and tin alloy. It will not rust, will keep its bronze color and will take on a more matted sheen with age.


ⓒ Sergio Grazia


라 퐁텐 멀티 스포츠 콤플렉스 


이 스포츠 센터를 짓는 일은 이 지역의 새로운 도시 야심을 향한 강한 정치적 의지였다. 대지의 한쪽에는 선형 아파트 블록이 있고 다른 한 쪽에는 문화 유산이 자리잡고 있다. 이들은 함께 모여 스포츠 활동과 다른 행사를 개최하는 새로운 초점이 되었다. 이 프로젝트에는 개인과 다수를 위한 주제(자연)가 포함되어 있었다. 이 건물의 모든 측면에서 자연을 볼 수 있으며, 이는 기능적, 형태적으로도 많은 역할을 한다. 이 건물은 지역의 어휘를 고려하여 기존 환경에 새로운 자극을 줌으로써 도시 개발을 보완했다. 그것은 동네 주민들에게 매력적인 랜드마크가 되었다.


ⓒ Sergio Grazia


이 프로젝트는 호기심과 야망을 보여주는 신비로움을 갖고 있다. 주변 환경과 대조되는 신비로운 커다란 다면체(Monolith)는 금덩어리와 같은 형태이며, 주변은 푸른 식물로 둘러 싸여 있다. 건물은 녹지와 함께 주변과 대조를 이뤄 돋보인다. 식물로 덮인 형태는 아니지만, 이 곳에서 독특한 정체성과 지위를 갖고 있다.


ⓒ Sergio Grazia


새로운 풍경을 갖는 건물의 중앙 틈은 비에브르(Bievre) 계곡으로, 스포츠 센터의 두 극을 명확히 구분하고 체육관과 콩쿨 공간의 자연광을 보장한다. 이 틈은 건물의 규모에서 노는 협곡과 같다. 그것은 귀중한 암석(Monolith)의 수수께끼를 푸는 초대장이며 동시에 내부와 외부 사이의 미세한 침투성을 가려준다. 건물에 가까이 접근할 때 그 투명성을 보여주는 열쇠이기도 하다.


ⓒ Sergio Grazia


스포츠 센터는 투명성과 시각적인 표현으로 구성되어 있으며, 자연이 존재하는 외부와 내부의 경계를 퍼지게 한다. 개구부는 프레임 형태로, 내외부의 주목할 만한 요소를 강조한다. 또, 방향을 통해 스포츠 활동을 선택할 수 있다. 자연과 유사하게 보이는 것은 단지 형태적인 것만은 아니다. 시간이 흐르면서 개선되고 고귀하게 되는 본질적인 재료를 선택함으로써 건물에 깊이 자리잡고 있다. 건물의 외피는 구리, 알루미늄, 주석 합금으로 구성되었으며, 이는 녹이 슬지 않고, 청동색을 유지하며 시간이 지날수록 더 매트한 광택을 낼 것이다. 


ⓒ Sergio Grazia





SITE PLAN




GROUND FLOOR PLAN





Architects   ARCHI5 STUDIO + TECNOVA ARCHITECTURE

Location   Antony, France 

Program   Multisports complex 

Site area   5,200㎡

Completion   2018 

Structural engineer   DVVD 

Acoustic engineer   Tisseyre & Associés

Main contractor   Bateg 

Landscape designer   Florence Mercier

Client   City of Antony 

Photographer   Sergio Grazia 



해당 프로젝트는 건축문화 2019년 3월호(Vol. 454)에 게재 되었습니다.

The project was published in the Mar, 2019 issue of the magazine(Vol. 454).





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