ⓒ Tuan Nghia Nguyen
Maison A's main occupant is an aging mother who has lived in the coastal village of Nam Dinh her whole life. Her son who grew up and settled in the city wanted to build this house for his mother after after his father had died. It is like a place to return to childhood life with traditional family lifestyle but in the modern look. When the architect talking to the client, he remembers fondly the banana trees that used to grow at the site.
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This childhood memory inspires the architect to create a place which has a mental connection from old familiar images. The design combines the Nam Dinh countryside housing vernacular with in-depth material research in order to bring the comfort of modern living into the coastal village. During the holidays, the mother greets her children and grandchildren who would come to visit and stay with her. For this reason, the house has multiple flexible spaces to accommodate the extra guests.
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The coastal climate of Nam Dinh is unpredictable and the area usually faces large storms. Due to this condition, the facade of the house consists of 3 flexible layers. The outermost layer is made entirely from Bat Trang floral ventilation bricks in order to bring daylight and fresh air into the house. The second layer of plants provides additional privacy while allowing the light casted indoor to change harmoniously with the surrounding environment. The third skin, a strong glass layer, allows the mother to easily close up the house during large storms. During warmer months, the triple-skin facade also allows the interior space to open up into a countryside veranda.
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The Bat Trang floral ventilation bricks are customized to trap air in its hollow interior. The empty space in the brick is heat-insulating layer which helps the facade coller under the direct sun from the west. Rustic crafting techniques are also refined with modern technology in order to reserve the bests of tradition and science. For instance, the family-bedroom wall is made from special laterite stone (called "hive stone")-a natural yet rough material from the nearby Son Tay region. The local stone craftsmen are invited to participate in the construction process. They are challenged to create a wall with an arched window opening that would connect the bedroom to the living room area. While "hive stone" is not typically used indoor because of its roughness and lack of precision, the craftsmen here are challenged to refine their process in order to match the architectural precision that the project requires.
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In addition, a hand-pressed intaglio method is used to transfer the tactile beauty of the banana leaf onto the concrete surface. The design team works closely with the craftsmen in order to achieve the desired effect. This is an important element of the conceptual design as the house used to sit on a small banana farm. These familial memories are an integral part of the design, allowing the site’s history to become a part of the day-to-day life of its inhabitants. Maison A mixes the countryside traditions with modern comfort in-depth material research to create an ancestral place for the mother and her returning children. The brutalist composition of local materials reflects the richness of the surrounding cultures while the design elevates them to higher grounds. From here, the memory of the family is recorded in each brick and passed down through generations.
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메종 A
메종 A의 주 거주자는 나이드신 어머니로 해안가 마을 남딘(Nam Dinh)에서 그녀의 일생을 살아왔다. 그녀의 아들은 도시에서 크고 정착하여 그의 아버지가 돌아가신 뒤, 그의 어머니를 위한 이 집을 짓고 싶어했다. 유년시절로 돌아갈 수 있는 전통 가족의 생활방식과 모습을 하고 있는 이 곳은 정확하게 원하는 장소였다. 건축가가 건축주와 이야기할 때, 그는 이 곳에 자라고 있던 애정을 가지고 있던 바나나 나무를 기억한다. 어린시절의 기억은 옛 친숙한 이미지와 정신적 연결을 제공해주는 공간을 만들도록 건축가에게 영감을 주었다. 설계는 남딘(Nam Dinh) 지역의 시골 전통 주택 양식과 철저하고 상세한 재료 조사를 통해서 해안가 마을에 현대적인 주거의 편안함을 제공하기 위해서 진행되었다. 연휴 기간동안, 어머니는 그녀에게 와서 함께 지낼 수 있는 그녀의 아이들과 손자들은 반긴다. 이러한 이유로, 주택은 추가 손님들이 지낼 수 있는 다목적의 유연한 공간이어야 한다.
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남딘(Nam Dinh)의 해안 온도는 예측 불가하며 보통 큰 폭풍을 맞는다. 이러한 상황들 때문에, 주택의 입면은 3개의 유연한 층들로 구성되어 있다. 가장 바깥쪽의 층은 밧짱(Bat Trang)의 꽃으로 만든 환풍 벽돌로 만들어져 자연광과 신선한 공기를 집으로 유입하기 위함이다. 두 번째 층의 식물들은 추가적인 사적공간을 만들어주지만 빛이 내부에 유입됨으로써 주위 환경과 조화롭게 변화할 수 있게 하였다. 세번째 층은 강한 유리 층으로 어머니가 태풍이 불어도 쉽게 문을 닫을 수 있다. 따뜻한 시기에는 3겹의 입면 층이 내부공간이 시골의 베란다로 개방될 수 있게도 한다.
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밧짱(Bat Trang) 꽃으로 만든 환풍 벽돌은 내부의 빈 공기를 잡아두기 위해 이 곳만을 위해 만들어졌다. 벽돌의 빈공간은 보온층의 역할을 하여 서쪽의 직사광선의 입면의 온도를 낮춰준다. 시골의 공예 기술들이 현대 기술로 다듬어져 전통과 과학의 장점들을 보존하게 되었다. 예를 들면, 가족 침실의 벽은 특별한 홍토석 (“하이브 스톤(hive stone)으로 불리는”)을 사용하였는데 이는 하노이 지역의 자연적이지만 거친 재료이다. 지역의 석조 장인이 초청되어 건설 현장에서 함께 작업하였다. 그들은 아치형의 창문이 있는 벽을 만들도록 주문 받았고 이는 침실과 거실공간을 이어준다. “하이브 스톤(hive stone)”이 거침과 정확성의 부족으로 내부에 흔히 사용되지는 않지만 이 곳의 장인들은 작업이 요구하는 건축적 정확성을 맞추기 위해서 정제하는 작업을 요구했다.
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게다가, 손으로 누르는 음각 방법은 바나나 잎의 촉각적 아름다움을 콘크리트 표면에 옮기기 위해 사용되었다. 설계팀은 원하는 효과를 내기 위해 거의 장인들처럼 일하였다. 기존에 집이 있었던 곳이 바나나 농장이었기 때문에 이는 매우 중요한 설계 개념 요소이다. 이러한 친근한 경험들이 설계의 통합 요소가 되며, 이 곳에서의 역사가 거주자들의 일상생활의 일부분이 되는 것이다. 메종 A는 철저하고 상세한 재료 조사를 통해 시골의 전통과 현대의 편안함을 합쳐 어머니와 그녀에게 돌아오는 아이들을 위한 대대의 공간이다. 지역 재료들의 브루탈리즘 구성은 주위 문화의 풍부함을 반영하며 설계는 이들을 더 높은 곳으로 높여준다. 이곳에서, 가족의 기억은 각각의 벽돌에 기록될 것이며 세대를 통해서 전해질 것이다.
SHADOW RESEARCH DIAGRAM
MATERIAL DETAIL
SECTION DIAGRAM
SECTION
GROUND FLOOR PLAN
Architect Nghia-Architect
Location Nam Dinh, Vietnam
Lead architect Tuan Nghia Nguyen
Building area 78㎡
Completion 2017
Photographer Tuan Nghia Nguyen
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