ⓒIvan Erofeev

 

 

 

Invited by gastronomes to design a Berlin Bar in Moscow, Berlin-based architect Thilo Reich - a fixture in designing gastronomical spaces - proposes a radical yet poetic translation. His concept transfers the public space of Berlin into an interior space of Moscow. He creates within the intimate and small bar a public and social space with concrete wall reliefs of Berlin sidewalks. The castings of pavement segments that the architect took personally from public places in Berlin relate to the exchange and history between Berlin and Moscow: The sidewalk in front of Café Moskau, the former demarcation line between the Russian and the American Sector, Glienicker Brücke or the district of Charlottenburg, which traditionally has a large Russian population. The pavement stones are formed by the history of the city and its people, hold traces of city life and political changes and are—with the exception of the historic Stolpersteine—a widely unnoticed aspect of daily city life. Through an abstract stone image made up of concrete, Thilo Reich offers us a glimpse into the myriad Berlin histories that are stored within them. As a side effect, the vertically propped up ground plates cite prefab buildings that dominate Berlin’s cityscape and the artistic reliefs that are often found on facades and in foyers of socialist architecture. The design concept connects Berlin with Moscow— and yet with the roughness of the gray wall paneling, the minimalist use of concrete in contrast to the often colourful and golden interiors of gastronomical establishments in Moscow.

 

Unique for Berlin are the patterns and arrangements of the pavement stones that are translated in the castings, as are the prefab concrete stones Thilo Reich uses for the table tops and the bar. The pavement plates — since GDR times available in five standard forms — are now table surfaces with fine brass lines and a massive bar that is compiled of the five forms into a three-dimensional object.

 

Berlin’s urban street elements as a script for the design of the bar runs through Thilo Reich’s entire design concept. A narrative that consequently picks up on traces and moments of Berlin life: the bar lamps — on first view glowing and winding bands of light weaving through the room — are made up of modules of East-Berlin street lights. The substructures of the brown leather benches are made of simple beer benches — once imported from Southern Germany, now an integral part of Berlin’s streetscape. Further details such as hand-blown cocktail glasses with the same diamond structure as the tables or a mirror made of reflecting window panes of the former Palast der Republik tell of the attention to detail of the architectural concept that also foresees to only use materials from Berlin and have everything produced in Berlin, as well.

 

In the spacial design, past and present, history and snapshots are closely entwined. The Berlin Bar recalls the historic connection between the two cities and equally celebrates Berlin’s present, the unfinished, the rough, the urban.

 

 

 

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베를린에 기반을 둔 건축가 Thilo Reich는 모스크바에 있는 베를린 바를 디자인하기 위해 미식가들의 초대를 받아 급진적이면서도 시적인 해석을 제안했다. 그가 제안한 콘셉트는 베를린의 공공 공간을 모스크바의 내부 공간으로 옮기는 것이었다. 그는 친밀하고 작은 술집 안에 베를린 보도의 울퉁불퉁한 콘크리트를 사용하여 공공적이고 사회적인 공간을 만들었다. 건축가가 베를린의 공공장소에서 개인적으로 가져온 포장도로 부분의 주물은 러시아인과 미국인의 옛 경계선인 카페 모스 카우 앞 보도, 글리에니커 브뤼케 또는 전통적으로 러시아인이 많은 샬로텐부르크 지구와 같은 베를린과 모스크바의 교류와 역사에 관련이 있다. 도로의 돌들은 도시와 그 사람들의 역사에 의해 형성되었고, 도시 생활과 정치적 변화의 흔적을 간직하고 있으며, 역사적인 슈톨퍼 슈타인(걸림돌)을 제외하면, 일상생활에서 널리 알려지지 않은 측면이다. 콘크리트로 이루어진 추상적인 석상 이미지를 통해 그 안에 있는 무수한 베를린 역사를 엿볼 수 있다. 그 부작용으로, 수직으로 세워져 있는 지상 판들은 베를린의 도시 경관을 지배하는 프리팹 건물들과 사회주의 건축의 정면과 포이에서 흔히 볼 수 있는 예술적 부조들을 언급하고 있다. 디자인 콘셉트는 베를린과 모스크바를 연결하지만 회색 벽판의 거칠기로 인해 모스크바의 미식가들이 종종 화려하고 황금빛 인테리어를 사용하는 것과 대조적으로 콘크리트를 미니멀리즘적으로 사용한다.

 

Berlin Bar에서 독특한 것은 건축가가 테이블 상판과 바에 사용하는 조립식 콘크리트 돌의 패턴과 배열이다. 동독-독일 민주공화국(GDR) 시대부터 5가지 표준 형태로 제공되는 보도블록은 세밀한 황동 선과 5가지 형태를 3차원 물체로 편집된 것이다.

 

베를린의 도시 거리 요소는 바를 디자인하기 위한 것으로서 건축가의 전체적인 디자인 콘셉트에 걸쳐 있다. 베를린 생활의 흔적과 순간을 포착하는 이야기를 담고 있다. 방을 가로지르는 빛이 나는 구불구불한 띠처럼 보이는 바의 램프는 베를린 가로등 모듈로 구성되어 있다. 갈색의 가죽 의자의 하부구조는 한때 남부 독일에서 수입된 간단한 맥주 벤치로 만들어졌다. 테이블과 같은 다이아몬드 구조의 수제 칵테일 잔이나 옛 공화국 궁전의 유리창이 반사되어 만들어진 거울과 같은 디테일들은 베를린에서 생산된 재료만을 사용하고자 하는 건축 개념의 디테일에 대한 관심을 말해준다.

 

공간 디자인에서 과거와 현재, 역사와 스냅숏은 밀접하게 얽혀있다. Berlin Bar는 두 도시 사이의 역사적 관계를 회상하며 베를린의 현재, 미완성, 거친 도시, 도시를 동등하게 기념한다. 

 

 

 

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Architects   Thilo Reich
Location   Moskva, Russia
Building area   180.00 ㎡
Photographer   Ivan Erofeev




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