ⓒ Elisa Mansutti




Open space on the roofs of the city

Located on the top floor of a historic building built in the 1930s by architect Ettore Gilberti, the apartment is in a privileged position in relation to the urban landscape and surrounding buildings, enjoying panoramic views of the castle of Udine and the roofs of the city. The building, built in Liberty style, is constituted by three floors with a superior attic and is L-shaped with a rounded corner and an internal courtyard.




ⓒ Gianni Antoniali




The peculiar aspect of the attic that made the clients (a dynamic couple who enjoy the culinary and musical world and the keen interest in the world of modern architecture and design) fall in love with it, were the glimpses of the sky visible from the numerous skylights that pierce the pre-existing wooden roof and the windows along the perimeter walls that allow each to see a different glimpse of the city. The result obtained from these numerous openings is a large amount of natural light that pervades the entire open space.




ⓒ Elisa Mansutti




The spatial distribution of the intervention fully reflects the concept of open space desired by the customers. Once through the entrance, a Verde Alpi marble monolith separates the living area from the sleeping space. Moving towards the living room, the view opens onto a large bright space, equipped with a so called “mobile service” on the bottom of the room that contains the kitchen and equipped compartments, a large kitchen island to encourage conviviality with guests, and a large modular sofa with adjacent fireplace.




ⓒ Gianni Antoniali




The most obvious architectural sign is the so called “mobile scenario” covered in Verde Alpi marble, which separates the sleeping area from the living area. The monolithic shape of this element hides the nature of this object, to let emerge the preciousness of the material that acts as a great scenographic backdrop. Its interior hides equipped spaces, with flush doors without handles, which make it possible to obtain a smooth and homogeneous surface on the outside.




ⓒ Elisa Mansutti




In the living area a winter garden has been created, located at the end of the attic, which communicates with the living room through a large floor-to-ceiling window. This private Eden is immersed in greenery and perfectly soundproofed, to allow free music reproduction.


The resulting portion of the attic is occupied by the sleeping area, consisting of guest bathroom, laundry and guest room. The master bedroom is directly accessible from the living area and is served by a large bathroom with an oval bath and shower with Turkish bath.




ⓒ Elisa Mansutti




To provide for the lack of an external space, a roof terrace was built to enjoy the 360° views of the city, which can be accessed by means of an iron staircase set on the “mobile scenario” at the entrance.


DLN Penthouse is the result of a careful search for essentiality and functionality, which are found in the spatial organization of the premises, in the clean design of custom-made furnishings, in the reduced choice of colors (the green of marble and plants, gray anthracite of the floor and the widespread white of the walls, the roof and the furniture placed against the perimeter). The minimal environment is “heated” by the diffused natural light and the colorful views of the city.




ⓒ Gianni Antoniali




도시의 지붕 위에 놓인 오픈 스페이스, DLN 펜트하우스

건축가 에토레 길베르티가 1930년대에 지은 역사적인 건물의 꼭대기 층에 위치한 이 아파트는 도시 경관과 주변 건물과 관련하여 우디네 성의 전경과 도시의 지붕을 한눈에 볼 수 있는 특별한 위치에 있다. 리버티 스타일로 지어진 이 건물은 다락방에 중점을 둔 3층으로 구성되어, 모서리가 둥글고 안뜰을 가진 L자형 건축물이다.


요리와 음악을 즐기고 현대 건축과 디자인의 세계에 뜨거운 관심을 가진 부부 건축주를 매료시킨 다락방의 독특한 모습은, 기존에 있던 목조 지붕과 주변을 따라 있는 창물을 뚫는 수많은 천창이 담아낸 하늘의 희미한 빛들로 만들어진다. 수많은 개구부로부터 얻어낸 것은 대량의 자연광을 열린 공간 전체에 퍼트리는 것이다.




ⓒ Elisa Mansutti




개입의 공간적 분포는 건축주가 원한 열린 공간의 개념을 충분히 반영한다. 입구를 통과하면 베르데 알피 대리석 모노리스가 거실과 침실을 분할한다. 거실 쪽으로 이동하면 넓고 밝은 공간으로 시야가 열리고, 주방과 손님실 밑으로 '모바일 서비스'가 갖춰져 있다. 손님을 쾌적하게 맞이할 대형 아일랜드식 식탁과, 벽난로와 인접한 대형 모듈식 소파 등이 공간을 함께 꾸민다.




ⓒ Gianni Antoniali




가장 눈에 띄는 건축적 표지는 베르데 알피 대리석으로 덮인 일명 '모바일 시나리오'로, 침실과 거실을 구분한다. 획일적인 형태는 이 물체의 본질을 감추어 훌륭한 경치 배경의 역할을 하는 재료의 소중함을 드러낸다. 내부에 장착된 공간이 숨겨져 있으며 손잡이가 없는 플러시 도어가 있어 외부 표면에서 부드럽고 균일한 표면을 얻을 수 있었다.




ⓒ Gianni Antoniali




거실에는 넓은 바닥에서 천장까지 창을 통해 거실과 소통하는 다락방 끝에 위치한 정원이 조성됐다. 이 에덴은 녹지에 몰입하여 완벽하게 방음 처리되어 자유로운 음악 재현이 가능하다.


다락방은 객실과 세탁실, 객실로 구성된 수면공간이 차지합니다. 마스터 침실은 생활공간에서 바로 접근할 수 있으며 타원형 욕실이 딸려 있는 대형 욕실과 터키식 욕실이 딸려 있다.




ⓒ Gianni Antoniali




외부 공간 부족에 대비하기 위해 입구 '모바일 시나리오'에 설치된 철제 계단으로도 접근이 가능한 도심 360도 조망을 즐길 수 있는 루프테라스를 만들었다.


DLN 펜트하우스는 색상(대리석 및 식물의 녹색, 바닥의 회색 무연탄, 벽면, 지붕 및 용광로의 흰색 등)을 줄이기 위해 구내 공간 구성에서 맞춤 가구 청결한 디자인에서 발견되는 필수성과 기능성을 신중하게 탐색하고 결정했다. 퍼진 자연광과 도시의 다채로운 풍경에 의해 최소한의 환경은 따뜻하게 남겨졌다.




ⓒ Elisa Mansutti


ⓒ Elisa Mansutti



















Architects   GEZA

Location   Udine, Italia

Program   Single family house

Gross floor area   240m²

Principal architects   Stefano Gri, Piero Zucchi

Design team   Elisa Mansutti

Structural design   Ing. Alessandro Nutta

Mechanical plants desgin   Tecno-i Studio Energy Solution

Electrical plants design   Studio Tecnico Venica Marco

Acoustic comfort advice   Caputo Vincenza

Contractor   Impresa Costruzioni Del Bianco srl

Completion   2018

Photographer   Gianni Antoniali, Elisa Mansutti




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