© RPBW, ph. Sergio Grazia


When the competition was first launched, the French government suggested dividing the law courts into two separate buildings: the first to accommodate public functions, such as courtrooms, and the second, offices. The key idea behind Renzo Piano Building Workshop’s project was to reunite all these spaces in one large building: capable, through its size and status, of becoming a starting point for the rehabilitation and redevelopment of the neighborhood around the Porte de Clichy. 


© ph. Guignard


The building rises out of an L-shaped site, between the city ring road and the Martin Luther King park. The building’s axis is aligned with the north-south diagonal of the adjacent park, which anchors the Clichy– Batignolles urban development zone. As a result, the building’s southern façade faces Paris, while the north looks toward Clichy. The park’s diagonal line is strengthened by a “visual corridor” that continues northward up toward Clichy, running between the Courthouse’s east façade and the Maison des Avocats (headquarters of the Paris Bar Association). The new law courts, standing 160m high, have an internal area of around 110,000㎡ and will accommodate up to 8,000 people per day. The building is made up of a Pedestal, five to eight stories high, which integrates the lower part of the Tower. The building is entered from the ground-level forecourt into the Public Lobby, where the flux of visitors and employees can be greeted and directed. The Public Lobby is represented by a “Great Atrium,” set symbolically right at the heart of the Pedestal. 


© RPBW, ph. Sergio Grazia


The rectangular atrium is the full height of the Pedestal, up to 28m, and is notable for its slender steel columns and the amount of natural light that enters through its skylights – “the Marilyns” – and through the glazed façade that looks over the forecourt, allowing natural light to penetrate to the heart of the building. In addition to the Great Atrium, the lobby includes two smaller atriums, to the south and north, also the same height as the Pedestal. From the lobby, it is possible to access all public posts and services (notably, a meeting room, public cafeteria and all public information services), as well as the 90 courtrooms. 


© RPBW, ph. Sergio Grazia


Fitted with parquet and steamed-beech-wood paneling, almost all the rooms benefit from daylight that filters through the façades. The eighth floor is home to a 7,000㎡ planted terrace, as well as the staff restaurant, which opens onto the large garden both literally and visually, through its glazed windows. This is a dedicated space for walking, reflecting and informal interaction between Courthouse staff members. It makes up a truly green space, a “Courthouse Park.” On the 19th and 29th floors, the Tower’s floating blocks create space for two further raised gardens, allowing the Martin Luther King park to “extend” into the building and creating a genuinely plant-covered skyscraper. 


© RPBW, ph. Sergio Grazia / © Michel Denancé


Two vertical “spines” on the east- and west-facing façades link the three floating Tower blocks. On the east side, the spine is made up of both a succession of photovoltaic panels that line a fissure, which contains an external elevator with panoramic views. The west-facing spine is also made up of photovoltaic panels, but includes balconies with panoramic views, created as pleasant outdoor spaces. Areas for semi-outdoor relaxation include the double-height winter gardens on the eastern façade, set on the top floors of the lower and middle Tower blocks, under the “wasp-waists.” In addition, the Tower includes communal areas, a staff cafeteria, a library, meeting rooms, as well as around 600 offices.


© Michel Denancé


파리 법원

설계를 처음 시작했을 때, 프랑스 정부는 법원을 두 개의 분리된 공공 기능을 수용하는 건물과 사무 기능을 하는 건물로 나눌 것을 제안했다. 프로젝트 핵심 아이디어는 이 모든 공간들을 하나의 큰 건물 안에 재결합시키는 것이었다. 크기와 지위를 통해 클리시(Porte de Clichy) 주변 지역의 재개발을 위한 출발점이 될 수 있었다. 건물은 도시의 원형 도로와 마틴 루터 킹(Martin Luther King) 공원 사이에

있는‘ L’자 모양의 대지에 서 있다. 건물의 축은 인접한 공원의 남북 대각선 축을 따르며, 이 공원은 바띠뇰르(Clichy-Batignolles) 도시 개발 지역의 중심이다. 


© Michel Denancé


그 결과 건물의 남쪽 전면은 파리를 향하고 있고 북쪽은 클리시를 바라보고 있다. 공원의 대각선은 클리시 방향 북쪽으로 계속 이어지는 법원의 동쪽 외관과 Maison des Avocats(파리 변호사 협회의 본부) 사이를 오가는 “시각적인 회랑”에 의해 강화된다. 160m 높이의 새로운 법원은 내부 면적이 약 110,000㎡이며 하루 최대 8,000명을 수용할 수 있다. 건물은 타워의 아래 부분을 통합하는 높이 5-8층의 페데스탈(기단부)로 이루어져 있다. 건물은 지상 레벨의 앞마당에서 공공 로비로 들어서게 되어 있으며, 이를 통해 방문자와 직원이 환영받고 안내 받을 수 있다. 공공 로비는 페데스탈(기단부)의 중심에 상징적으로 설정된 “그레이트 아트리움(Great Atrium)”으로 대표된다. 직사각형의 아트리움은 페데스탈의 최대 28m 높이이며, 가늘고 긴 강철 기둥과 채광창을 통해 들어오는 자연 채광의 양으로 유명하다-“ 마릴린(Marilyns)”과 앞마당을 바라보는 유리 입면을 통해 자연 빛이 건물의 중심부로 들어올 수 있게 해 준다. 


© Michel Denancé


그레이트 아트리움(Great Atrium) 외에도, 로비에는 남쪽과 북쪽으로 두 개의 작은 아트리움이 있으며 이 또한 페데스탈과 같은 높이이다. 로비에서 90개의 법정 뿐만 아니라 모든 공개 게시물 및 서비스(특히 회의실, 공공 식당 및 모든 공공 정보 서비스)에 접근 할 수 있다. 쪽매 마루와 너도밤나무 나무로 덮인 패널로 장식된 거의 모든 객실에서는 입면을 통과하는 채광을 누릴 수 있다. 8층에는 7,000㎡의 테라스와 직원 식당이 있다. 직원 식당은 글자 그대로 유리창을 통해 시각적으로 넓은 정원으로 이어지게 설계되었다. 이곳은 법원 직원들의 산책, 성찰 및 비공식적인 대화를 위한 전용 공간이다. 그것은 진정한 녹지 공간 인 “법원 공원(The Court Green Park)”을 구성한다. 


© RPBW


19층과 29층에는 타워의 떠있는 블록이 정원을 위한 공간을 2개 더 만들어 내면서 마틴 루터 킹 공원을 건물 안으로 “확장”하고 식물로 뒤 덮인 마천루를 만들어낸다. 동쪽과 서쪽을 향한 전면의 2개의 수직 “척추(Spines)”는 3개의 떠있는 타워 블록을 연결한다. 동쪽 측면에서 척추는 일련의 태양광 전지 패널로 구성되는데, 이 패널 라인은 길게 갈라진 틈이며 여기에 파노라마 풍경을 볼 수 있는 외부 엘리베이터가 있다. 서쪽의 척추도 역시 태양광전지 패널로 이루어져 있으며 파노라마식 경치를 조망할 수 있는 쾌적한 야외 발코니가 있다. 반 야외(semioutdoor) 공간은 휴식을 위한 공간으로 낮은 타워와 중간 타워 블록의 동측면 꼭대기 층의 “잘록한 허리 부분(wasp-waists)”으로 이중층 높이의 겨울 정원을 포함한다. 또한 타워에는 공공 영역, 직원 식당, 도서관, 회의실 및 약 600개의 사무실이 있다.  


SKETCH


SECTION


FLOOR PLAN




Architect Renzo Piano Building Workshop

Location Paris, France 

Program Courthouse 

Site area 62,000.00㎡

Completion 2017

Principal architect Renzo Piano 

Design team B.Plattner (partner in charge), S.Giorgio-Marrano, J.B.Mothes, D.Rat (associates in charge), G.Chung, S.Cloarec, B.Granet, A.Greig, C.Guezet, A.Karcher, M.Sismondini with N.Aureau, G.Avventi, A.Belvedere (partner), A.Bercier, F.Bolle, L.Bot, A.Boucsein, N.Byrelid, J.Chevreux, S.Crabot, J.Franco, N.Grawitz, B.Guimaraes, V.Houeiss, N.Maes, J.Sobreiro, S.Stevens, M.van der Staay, T.Heltzel, M.Matthews ; O.Aubert, C.Colson, Y.Kyrkos, Y.Chaplain (models) 

Client Etablissement Public du Palais de Justice de Paris + Bouygues Batiment

Photographer Guignard, Sergio Grazia, Michel Denancé, Maxime Laurent, RPBW


해당 프로젝트는 건축문화 2018년 8월호(Vol. 447)에 게재 되었습니다.

The project was published in the Aug, 2018 issue of the magazine(Vol. 447).




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