ⓒSeongcheol Kim, YOHAA

 

 

 

The house has different directional characteristic from general roof shapes when watching from the road. The shape facing with the road should be low and planned with the scale which doesn’t bother surroundings as this appearance might disharmonize with surroundings and look out of place. Likewise, The Poems House harmonizes with surrounding environment and sits with minimal posture as it has stayed there from longtime ago. The plan is simple. When entering the front door, it is divided into two areas: the main living space and the guest room on both sides based on the front room. The main living area composes a living room and a kitchen as one space and composes a master room and a toilet as another space and connects them with dry bathroom space as a medium. Upon necessity, the guest room could be a working space. Like this, every room’s image gets different upon users’ necessity and upon time, not serving just a specific role. For architecture’s emotional stimulation, architectural factor has tried functionally. It has naturally handled raindrops by spreading perforated drainpipe under the line of eaves and cover with pebbles. The sound of falling water naturally falling along the eaves on rainy days and looking at icicles hanging in a row at the end of the eaves in winter is the secret pleasure and happiness that the building provides us. The wooden louver, which can move from the living room to the main room, solves the problem of over-heating of direct sunlight and blocks external gaze. Also, thanks to the shadow through the louver, various atmospheres could be directed in interior space. Landscape was planted at a certain distance apart from the concrete retaining wall of the adjacent land formed by the level difference in the north. The subtle appearance of the back yard where sunlight is reflected on the retaining wall feels like an artwork through a window from indoors. By adapting to nature, we tried to contain materials from nature to the architecture. This is because we’d like to talk about the house which contains history of living by change of time. The time becomes slower, nature stays in, and we slowly establish relationship with nature and communicates.

 

 

 

ⓒSeongcheol Kim, YOHAA

 

 

 

외부에서 바라볼 때, 시;집은 일반적인 박공지붕이 놓여진 것과는 다르다는 것을 볼 수 있다. 건축주는 대지에 들어설 집이 주변과 어울리지 않고 위화감을 줄 것을 우려하였다. 건축가는 건축가의 요구에 따라 낮고 아담한 형태의 집을 설계했다. 이처럼 시;집은 오래전부터 그 자리에 있던 것처럼 소박하지만 아늑하게 자리잡고 있다. 

 

평면은 단순하다. 현관을 통해 내부로 들어서면 전실을 기준으로 양옆에 주생활 공간과 게스트룸이 있는 공간으로 나누어진다. 주생활 공간은 거실-주방, 안방-욕실 공간으로 나뉘는데, 나뉜 공간은 건식 욕실 공간을 매개로 연결된다. 게스트룸은 필요에 따라 작업실이 되기도 한다. 이처럼 모든 실들은 정해진 하나의 역할이 아닌 사용자의 필요에 따라, 시간에 따라 공간의 모습이 달라진다.

 

시;집에서는 사람들의 감성을 자극하는 건축적 요소도 있다.  유공관을 깔고 자갈로 덮인 처마선 하부를 통해 떨어지는 빗물은 마치 자연 속 낙수되는 소리 처럼 들린다. 비가 오는 날, 처마선을 따라 자연스럽게 떨어지는 낙숫물 소리. 꽁꽁 언 겨울 날, 처마 끝에 줄지어 매달려 있는 고드름의 모습. 이런 집의 소소한 풍경을 바라보는 것은 건축물이 주는 은밀한 즐거움이자 행복이다. 거실부터 안방은 이동 가능한 목재 루버가 설치되어 직사광선과 외부의 시선으로부터 보호된다. 또한, 루버를 통해 들어오는 그림자가 시간에 따라 실내에 다양한 분위기를 연출해준다. 북쪽에는 레벨 차이로 만들어진 인접대지 콘크리트 옹벽가 있다. 이 옹벽으로부터 일정거리가 이격된 사이 공간에는 조경이 식재되어 있고, 옹벽에 햇볕이 반사되며 은은한 후정의 모습이 연출된다. 시;집은 자연에 순응하여 자연의 재료와 자연 속에서 느낄 수 있는 감각들이 담긴 집이다. 시;집 안에서의 시간은 느려지고, 자연은 이곳에 머문다. 거주자들은 집을 통해 자연과 천천히 관계 맺으며 소통할 것이다.

 

 

 

ⓒSeongcheol Kim, YOHAA

 

 

 

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ⓒSeongcheol Kim, YOHAA

 

 

 

ⓒSeongcheol Kim, YOHAA

 

 

 

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DIAGRAM

 

 

 

SECTION

 

 

 

1ST FLOOR PLAN

 

 

 

Architects   YOHAA
Location
   Yangpyeong-gun, Gyeonggi-do, Republic of Korea
Site area   344.00㎡
Building area   86.79㎡
Gross floor area   83.99㎡
Building scope   1F
Building to land ratio   25.23%
Floor area ratio   24.42%
Construction period   2020. 03 -2020. 08
Completion   2020. 8
Principal architect   Youngjun Lim
Project architect   Youngjun Lim 
Design team   Inha Son
Photographer   Seongcheol Kim, YOHAA

 

 

 

해당 프로젝트는 리빙즈, 디테일 03호에 게재되었습니다.
The project was published in LIVINGS, Detail 03

 

[BOOK] LIVINGS, Detail 리빙즈, 디테일 03호, 04호

<LIVINGS, Detail 리빙즈, 디테일 03호, 04호> 72개의 형태와 라이프스타일을 담은 주거공간, 국내외 “디테일한 주택 프로젝트”의 엮음 매월 국내외 다양한 건축물들을 소개해 온 <월간 건축문화>가 <

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