The project has three aims: first creating a pleasant link between the port and the Citadel of Bastia, second designing a theatre of greenery, and last but not least restoring the Romieu garden. The intervention takes place in the heart of the citadel on a very steep slope, and it expresses the objective of retrieving that citadel which has become a medium for a public space development between the city and the water. From belvederes to platforms, from staircases to ramps, from gardens to squares, the project multiplies the spaces of contemplation and strolls, offering visitors the choice of sequenced routes, alternating between openings on the horizon and narrowing on the rock, the walls and the vegetation. Architecture stands out here as a tool for resolving and clarifying the geometries of the site, hence the adoption of a plain writing which borrows from the adjoining walls their roughness and mass. The shape of the elevator is similar to a retaining wall leaning against the rocks, in continuity with the parapets of the citadel. Materials are at the heart of the project’ intentions. A measured and fair choice is translated in the use of aggregates extracted from the cliff for the production of a unique concrete. The material is then transfigured. Usually innocuous or industrial, concrete becomes artisanal and exceptional. In this case the “dry concrete” has a uniform gray-beige shade, and is cast in place as an architectonic cladding for all vertical and horizontal structures. This unique fare-faced concrete also has a neat and stamped look after a special care of the formwork. In addition to its finish, and being composed exclusively with the aggregates of the site (Cipollino marble + polished schist) the concrete is executed by tamping beds every 16cm on a formwork height of 48cm. Concrete with its asperities and hues, reflect thereby deeply the site and refer to the identity of the rocks on which the project leans. The absence of transport or importation, and the ex-nihilo extraction of materials are a responsible economic choice that benefits the execution and the handwork. This anchoring of the project to the Corsican territory by its materials, its seeking of an implementation mixing know-how and long duration, testifies of a general engagement towards contemporary architecture; which is in turn articulated around the values of modesty, demanding nature, as well as social and environmental responsibilities.
코르시카의 시간이 새겨진 콘크리트, 바스티아 부두와 성채를 연결하는 산책로 및 전망대
낙원이라고 불리는 프랑스의 코르시카. 아름답고 깊은 푸른 빛의 바다가 펼쳐진 코르시카 섬 바스티아 부두에 새로운 공간이 생겨났다. 코르시카 부두와 바스티아 성채를 연결하는 산책로와 부두와 바스티아 바다를 내려다 볼 수 있는 전망대가 바로 그것이다. 부두와 성채 사이에는 높은 등고차와 절벽이 있었다. 현재는 이를 자연스럽게 산책할 수 있는 연결길들과 그 사이 사이에 앉아서 쉴 수 있는 정원 아고라가 만들어져 있다. 가파른 절벽 중심 자리잡고 있던 성채는 코르시카라는 지역의 오래된 역사를 그대로 유지하면서 이 지역의 공공 공간 개발의 시작을 알리는 공간이 된다. 사색과 산책의 공간은 다양하게 확장되어 방문자에게 선택의 여지를 남긴다. 방문자들은 바다의 수평선을 향해 열린 부분을 멈춰 서서 바라보기도 하고, 바위, 벽, 초목의 좁아지는 사이를 번갈아 가며 거닐기도 한다.
여기서 건축은 가파른 절벽을 이용한 공간을 만드는 데 필요한 구조적인 명쾌한 해답을 내리린다. 또한, 인접한 절벽의 거친 부분으로 공간을 구성한다. 사용된 콘크리트는 이 곳의 핵심이다. 독특한 콘크리트는 절벽에서 추출한 골재를 사용하여 만들어졌는데, 일반적으로 무해하거나 산업적인 콘크리트 보다 아름다우며 장소와 어우러지는 효과를 낸다. 이 “건식 콘크리트”는 균일한 회색 베이지색 음영을 가지며 모든 수직 및 수평 구조의 건축 클래딩으로 그 자리에서 주조됐다. 독특한 질감을 가지게 된 콘크리트는 거푸집 공사의 특별한 관리를 통해 깔끔하고 각인된다. 치폴리노 대리석과 광택이 있는 편암, 그리고 요철과 색조가 있는 이 곳만의 콘크리트는 대지를 반영한 장소의 정체성을 나타낸다.
Architect BUZZO SPINELLI ARCHITECTURE + ANTOINE DUFOUR ARCHITECTS
Location Bastia, Haute-Corse, Corsica, France
Program Creating a pleasant link between the port and the Citadel of Bastia, designing a theatre of greenery, and restoring the Romieu garden
Area 7,089㎡
Completion 2020. 3
Project architect Buzzo Spinelli Architecture / (patrimony) Antoine Dufour Architectes / (landscaper) Atelier GAMA
Structural engineer Batiserf / (Road engineer, Various network) BETEM
General contractor Bastia’s municipality
Contractor (Earthworks, grading and levelling, Structural works, Roads, various networks) Brando BTP + Contact Construction / (Locksmith works, Signage) Socofer / (Elevators) Schindler / (Dry networks, Public lighting) Technicalarm / (Green areas) Corse Paysage
Photographer Celia Uhalde
해당 프로젝트는 건축문화 2021년 11월호(Vol. 486)에 게재되었습니다.
The project was published in the November, 2021 recent projects of the magazine(Vol. 486).
'Architecture Project > Other' 카테고리의 다른 글
MERIEUX NUTRISCIENCES HEADQUARTERS (0) | 2022.07.20 |
---|---|
BANK OF NORRLAND (0) | 2022.06.16 |
MAUSOLEUM OF MARTYRDOM OF POLISH VILLAGES (0) | 2022.02.10 |
FOOTBALL STADIUM YEKATERINBURG ARENA (0) | 2021.12.14 |
FOOTBALL STADIUM SAMARA-ARENA (0) | 2021.12.13 |
마실와이드 | 등록번호 : 서울, 아03630 | 등록일자 : 2015년 03월 11일 | 마실와이드 | 발행ㆍ편집인 : 김명규 | 청소년보호책임자 : 최지희 | 발행소 : 서울시 마포구 월드컵로8길 45-8 1층 | 발행일자 : 매일