ⓒ Takeshi Noguchi




The site is located in Japan's first large-scale New Town development district and is located in a green environment that boasts a high green rate within urban areas. Although it was adjacent to a large park and rear area symbolizing a green environment, it had problems such as the development of housing sites that preceded the creation of housing sites. It lies in the fact that the residential part is separated from the surrounding environment by the composition of the two parts of the stylobate and the housing, although the parking lot is inserted into the constructed stylobate later. Therefore, the design topic was whether to secure a continuous space on the rear site, which is a characteristic of this site, while considering that housing should not be separated from the road from the base.




ⓒ Takeshi Noguchi




The client is a couple of scientists about smell. The memory left of them is that they were conducting empirical tests on rats whose olfactory organs were destroyed, eliminating fear of cats. They were old friends and very eccentric. It is "unique house" commissioned by the couple. The odor sensor system, which was created with a hint that it was more primitive than other sensory organs, changed the entrance of the parking lot in the stylobate into a hole and introduced the ups and downs and holes of the land. I came to think of a cave house. First of all, we assumed a gradient that caused a person's natural behavior. On slope, a person's physical behavior can be naturally defined according to its angle or location, such as walking at 0 degrees, sleeping at 5 degrees, lying down at 15 degrees, resting at 15 degrees, climbing at 25 degrees, sliding at 45 degrees, and sitting on top of the law. These were verified by actual dimensions, using slides. By continuing these different angles of slope, the various activities of the person living are naturally induced. With the stylobate itself as a house, it was conceived of a cave residence that caused activity that naturally continued to the inside of the building. 




ⓒ Takeshi Noguchi




At this time, the location and shape of the opening were decided to be considered internally. The cave dwellings were also thought to have dug holes, gained interior space, and drilled where needed. Look into the model and install the opening where necessary. Depending on the location, the window would naturally look like a cave house if it had to be curved, arched, or emotional. First, the slope of the site becomes an outer wall, becomes a roof, becomes a slab, and the hilly area is drawn into the building, creating an integral space such as a gentle mountain path. By folding the drawn terrain evenly, I make various spaces, large and small, to find my place and express my thoughts. They can feel each other's presence as they lead to a variety of distance, but they cannot see the whole thing at once. The continuity of space is not the only thing that the curved surface, modeled after a gentle arc, creates. The light from the openings determined from the interior space provides adequate light that is not too much, creating a rich expression inside as well as the movement of light. The cool space, which does not require air conditioning even in summer, is a house that makes the hill itself a house by enriching the slope, and has become a new cave with a longing for somewhere that naturally causes the act.




ⓒ Takeshi Noguchi




기타센리 주택

기타센리 주택은 일본 최초의 대규모 뉴타운 개발 지구에 위치하며 도시지역 내에서 높은 녹지율을 자랑하는 곳에 있다. 녹음이 우거진 환경을 상징하는 큰 공원과 후면에 인접해 있었으나 구릉지를 잘라내고 조성되어 택지 조성이 선행되는 개발과 같은 문제점이 있었는데, 기단부와 삽입된 주차장으로 사용되어, 기단과 주택의 2부 구성에 의해 거주 부분이 주변 환경으로부터 분리됐다. 이에 주거가 기단부에서 도로와 분리되지 않도록 배려하면서 이 부지의 특징이라 할 수 있는 배후 부지에 대한 연속된 공간을 어떻게 확보할지가 설계의 주제가 되었다.




ⓒ Takeshi Noguchi




건축주는 냄새를 연구하는 과학자 부부다. 그들은 오랜 친구이며, 아주 괴짜이기도 했다. 이 부부로부터 의뢰받은 것은 ‘특이한 집’이다. 냄새 감각 기관이 다른 감각 기관보다 원시적인 것을 단서로 기단에 있는 주차장 입구를 구멍처럼 만들어 토지의 기복과 구멍을 도입하여 동굴주택을 생각해 냈다.


우선 여기서는 사람의 자연스러운 행위를 유발하는 구배를 가정했다. 경사면에서 사람은 각도나 장소에 따라 신체 행위가 자연스럽게 규정될 수 있다. 이것들은 미끄럼틀을 이용해 실제 치수로 보여줬다. 서로 다른 각도를 내포하는 경사면을 연속시키고 활동을 유발하는 동굴형 거주공간을 만들었다. 이때 개구부의 위치와 형상은 내부 모형을 들여다보고 필요했던 곳에 개구부를 설치한다. 이렇게 정한 창은 장소에 따라 곡형이거나 아치가 되거나 감성대로 결정해야 자연스럽게 동굴 주택과 같은 양상으로 나타난다. 부지의 경사면이 외벽이 되어 지붕이 되고 슬래브가 되어 건물 내부까지 구릉지가 끌어들여 와서 완만하게 이어지는 산길과 같은 일체적인 공간을 만든다. 끌어들인 지형을 고르게 접음으로써 크고 작은 공간을 다양하게 만들어 자리를 찾고, 생각을 표현할 수 있는 공간으로 만든다. 이들은 다양한 거리감으로 이어져 서로의 존재는 느낄 수 있지만 한 번에 전체를 내다볼 수는 없다. 완만한 원호를 그리는 언덕을 본뜬 곡면이 만들어내는 것은 공간의 연속성만이 아니다. 개구부를 통해 적당한 빛이 공급되면서, 빛의 이동과 내부에 풍부한 표정이 만들어졌다. 땅이 융기되어 만들어진 집은 여름에도 냉방이 필요 없는 시원한 공간이며, 행위를 자연스럽게 유발하는 그립고도 아늑한 동굴 같은 공간이 되었다.










MODEL





CONCEPT DIAGRAM





SECTION





1st FLOOR PLAN






Architects   SHINSAKU MUNEMOTO & ASSOCIATES, ARCHITECTS

Location   Furuedai-cho, Suita-si, Osaka, Japan 

Program   Residence 

Site area   233.51m²

Building area   89.10m²

Gross floor area   153.73m²

Building scope   B1, 2F

Completion   2012 

Principal architect   Shinsaku Munemoto 

Project architect   Shin Iimura 

Structural engineer   Takashi Manda 

Landscape   Tsubasa Ibe

Photographer   Takeshi Noguchi




해당 프로젝트는 건축문화 2020년 11월호(Vol. 474)에 게재 되었습니다.

The project was published in the November, 2020 issue of the magazine(Vol. 474).




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