ⓒ Jinbo Choi




Dual Facade   After looking around the site, I had an interesting idea about the 'facade' of the building. The site was near a scenic district and had to go through historical landscape consideration. Its northeast area was a general residential area, and the level of the sight was gradually decreasing. Naturally, the back part would be best visible. The view was also much better to the northeast. Since the front faces the street, it would be the facade, but the back also becomes an important side. In one envelope language, either the front or the back would have followed the opposite logic.




ⓒ Jinbo Choi




Let's have two faces coexist. If the elevation suitable for the front road was made different to the elevation of the back, it could be interpreted as Baron Ashura's face or as a cubist painting. I thought that whether or not it fits depended on the adjustment of the scale and proportion that would be appropriate for the juxtaposition of the heterogeneous elements. While accommodating the client's demands for the elevation design elements of the front, I also asked for their understanding of the juxtaposing method of elevation elements that could be heterogenous to the back side. As for the pattern of the solid side, the pattern of an irregular stone stacking of a castle was applied to be used as an element of storytelling in consideration of the historical landscape deliberation. 'Beauty' is not the subject of storytelling, but there is no weapon as powerful as this in the communication with the public. The simulation of the appearance of the building seen from the residential area was set as a situation of it being viewed from the alley. The scale of the viewing environment was considered. When planning the design for a neighborhood living facility or commercial houses, I aim for a 'Never No More!'




ⓒ Jinbo Choi




The process of designing a floor plan to satisfy a client with various commercial housing development experiences is a difficult process where several tasks are added. Intuitive options must be explained, and if necessary, visible alternatives must be presented. For this, a process of creating comparative alternatives is needed. In order to find something that will exist, one has to draw something that doesn't exist. This is what creation is. Things that exist form an ample completion only when there are many things that do not exist. In this process, the acquisition of the essential value and publicity of architecture is an architect's obligation that must not be let go as well as the best reward. To me, this obligation is a distinct responsibility and ethic of an architect. This includes giving urban meaning, considering the future tenants, and actively participating in the adjustment of various decisions during the construction process as well as civil complaints. Not only the design proposal itself, but the design process and construction process are all important, and all of these converge toward the existential result of architecture. In order to properly know that the hard work of many invisible people is piled up in a single building, one must be deeply involved in the entire process of the building coming to exist.




ⓒ Jinbo Choi




신당동 근린생활시설

두 개의 얼굴 Dual Facade   대지를 둘러보고 나서 건축물의 ‘파사드’에 대한 재미난 생각이 들었다. 미관지구에 접해있고 역사경관심의도 받아야 하는 대지였는데, 북동쪽 지역은 일반주거지역이면서 대지 레벨이 점차 낮아지는 환경이었다. 당연히 뒷부분이 더 잘 드러나게 될 상황이었다. 조망 또한 북동쪽 방향이 훨씬 좋았다. 전면은 대로에 면하는 부분이어서 파사드가 되겠지만 뒷부분 또한 중요한 면이 된다. 하나의 외피 언어라면 앞 뒤 둘 중 하나는 반대쪽 논리를 따른 것이 된다.




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두 개의 얼굴이 공존하도록 하자. 전면의 대로에 적합한 입면과 후면의 입면을 다르게 할 경우 아수라 백작의 얼굴일 수도 있고 입체파 그림과 같이 해석될 수도 있다. 어울림 여부는 이질적 요소의 병치에 적절할 스케일과 비례 조정에 달려 있다 생각했다. 전면의 입면 디자인 요소에 대한 건축주의 요구를 수용하면서 후면의 이질적일 수 있는 입면 요소 병치 방식을 양해 받았다. 솔리드 면의 패턴은 역사경관심의를 고려하여 성곽의 불규칙한 석재 쌓기 패턴으로 하여 스토리텔링 요소로 활용했다. ‘미(美)’는 스토리텔링의 대상이 아니지만, 대중과의 소통에서는 이만큼 강력한 무기도 없다. 주거지역에서 바라보는 건물 모습 시뮬레이션은 골목길에서 바라보는 상황을 설정했다. 바라보는 환경의 스케일을 고려했다. 근린생활시설과 상가주택 평면 계획을 할 때면 ‘더 이상은 없다 Never No More!’를 지향한다.




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다양한 상가주택 개발 경험이 있는 건축주를 만족시키는 평면계획은 여러 업무가 추가 되는 힘든 과정이다. 직관적인 선택 사항도 설명해야 하고 필요하면 눈으로 확인할 수 있는 대안을 보여줘야 한다. 이를 위해서 비교 대안을 만들어야 하는 과정까지 필요하다. 존재하게 될 무엇을 찾기 위해 존재하지 않을 무엇을 그려야 하는 것이다. 창작은 본래 그런 것이다. 존재하지 않을 것들이 많아야 존재하는 것은 풍성한 완성을 이룬다. 이 과정에서 건축의 본질적 가치와 공공성 획득은 놓지 말아야 할 건축가의 의무로서 최고의 보상이자 보람이다. 이 의무가 나에게는 명확한 건축가의 윤리이자 책임이다. 도시적 의미 부여와 미래 임차인을 위한 고민 그리고 시공과정의 다양한 의사결정 조정과 민원에 대한 적극적 참여가 그런 것들이다. 설계안 자체뿐만 아니라 설계과정과 시공과정이 모두 중요하며, 이 모두는 건축이라는 실존적 결과물을 향해 수렴해 간다. 보이지 않는 많은 이들의 노고가 하나의 건축물 안에 쌓여 있다는 것을 제대로 알기 위해서는 하나의 건축물이 존재하게 되는 전 과정에 깊이 관여해야 한다.




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ⓒ Jinbo Choi


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SKETCH





SECTION





2nd FLOOR PLAN







Architects   HSPLAN ARCHITECTS

Location   Dasan-ro 19-gil, Jung-gu, Seoul, Republic of Korea 

Use   Commercial facilities 

Site area   198.0m²

Built area   88.05m²

Total floor area   468.30m²

Floor   B1, 4F 

Structure   Reinforced concrete 

Exterior finish   Ceramic panel, low-e glass 

Architect   Kyunghoon Kim 

Design team   Seungil Baek, Chounghyun Lee, Jeonguk Park, Jungsuk Suh, Sumin Yu 

Photographer   Jinbo Choi





해당 프로젝트는 건축문화 2020년 10월호(Vol. 473)에 게재 되었습니다.

The project was published in the October, 2020 issue of the magazine(Vol. 473).




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