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Our public spaces, represented by government offices, have maintained a standardized image using highly functional and standardized furniture and finishes. And without realizing, we have been tamed by such legitimacy for some time. But now this perception is slowly reaching a transition period. First, community centers, libraries, schools, children’s facilities, etc., which are public spaces closely related to daily life in residential neighborhoods, are changing. This project is part of Seoul City’s Reaching Out Community Center environmental improvement project, and is a renovation of the community center as well as the construction of resident autonomous spaces (Exhibition space for the history of Jung-gu, book cafe, meeting room) on the second floor of the building.




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The entrance hall and public service waiting area of the existing public service room was a tiny, irregular space due to the expansion of office space and unplanned expansion. A pillar coated with a think finishing material dominated the space in the middle of the waiting area. Therefore, we intended to expand the space using the reflection of mirrors in order to solve the problem while maintaining the existing space composition.

First, the zigzag glass wall separating the public service waiting area and the entrance hall was removed to reorganize the entrance hall. In addition, all walls possible including pillars were finished with mirrors, and the ceilings were finished with mirrored Barrisols to give the room an expanded look. In addition, as an artist’s intention to create an impact to the space, we installed dreamlike images like that of Yayoi Kusama’s installation art (Infinity Mirrored Room-Gleaming Lights of the Souls) using lighting equipment.

The initial plan was to renovate the large idle space on the 2nd floor of the community center into a book cafe for residents and a conference room, and to install an exhibition space for the history of Jung-gu in a separate space.




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However, we proposed a way for the ‘Book cafe + Conference space + Exhibition space’ to coexist by arranging them in one space and creating a layout as a flexible space using a moving wall. In the design process, we collaborated closely with the exhibition design planner. We also tried to create a sense of openness by removing the outer walls and installing folding doors, and planted eight maples on the terrace to visually connect the wonderful garden on the site across the street.




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장충동 주민센터 리노베이션 + 중구역사전시공간

관공서로 대변되던 우리의 공공공간은 기능 중심적이며 표준화된 가구나 마감재를 사용한 정형화된 이미지를 유지해 왔다. 그리고 우리는 언제부터인가 그러한 당위성에 길들여져 생활하고 있었다. 하지만 이제 이러한 인식은 조금식 전환기를 맞이하고 있다. 근린주거 내의 생활밀착형 공공공간에서 시작되는 주민센터, 도서관, 학교, 어린이시설 등은 오래된 때를 벗겨내고 환골탈태를 꾀하는 중이다. 본 프로젝트는 서울시 찾아가는 동주민센터 환경개선사업의 일환이며 동주민센터의 리노베이션과 함께 동 건물의 2층에 주민자치공간(중구역사전시공간, 북카페, 회의실)을 조성하는 것이다.




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기존의 민원실은 사무공간의 확장과 무계획적인 증축으로 로비와 민원대기공간이 좁은 비정형의 공간이었으며, 마감재를 두껍게 입힌 기둥이 민원대기공간의 한가운데에서 공간을 지배하고 있었다. 이에 기존의 공간구성을 유지한 채 문제점을 해결하기 위해서 거울반사에 의한 공간의 확장을 시도했다. 먼저, 민원대기공간과 엔트런스홀을 구획하는 지그재그식 유리 벽체를 철거하여 정돈된 형태의 로비를 재구성했다. 또한, 기둥을 포함하여 가능한 모든 벽면을 거울마감으로, 천장은 미러형 바리솔로 마감하여 공간이 확장되어 보이도록 했다. 더불어 공간에 임팩트를 부여하기 위한 작가적 의도로 조명기구를 이용하여 쿠사마 야요이(Kusama Yayoi, 草間彌生)의 설치미술(무한 거울방-영혼의 반짝임)과 같은 몽환적인 이미지를 도입했다.




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초기에는 주민센터 2층에 방치된 넓은 유휴공간을 주민 북카페와 회의실로 리노베이션하며 별도의 공간에 중구역사전시공간을 설치하도록 기획됐다. 하지만 건축가는 북카페+회의공간+전시공간을 하나의 공간에 배치하여 무빙월(Moving Wall)을 활용한 유연한 공간으로 구성함으로써 이들이 공존, 상생할 수 있는 방안을 제안했다. 디자인과정에서는 전시디자인 기획자와의 긴밀한 협업도 이루어졌다. 외벽을 철거하고 폴딩도어를 설치하여 개방감을 확보하고 테라스에는 8그루의 단풍나무를 배치하여 시각적으로 길 건너 정원에 연결시키고자 했다.




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1st FLOOR PLAN (BEFORE & AFTER)



Location   Jangchungdan-ro, Jung-gu, Seoul, Republic of Korea 

Program   Community Center 

Site area   355.7㎡ 

Project area   245㎡ 

Gross floor area   847.62㎡ 

Building scope   5F 

Floor area ratio   238.3% 

Design period   2018. 1 - 3 

Construction period   2018. 8 - 10 

Principal architect   Jiyoung Lee 

Electrical engineer   Hwanho Enterprise 

Construction   ERE construction+Barrisol Korea 

Client   Jung gu office 

Photographer   Narsilion




해당 프로젝트는 건축문화 2020년 2월호(Vol. 465)에 게재 되었습니다.

The project was published in the February, 2020 issue of the magazine(Vol. 465).




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