LU Style, 베이징에 위치한 레스토랑으로,
중국 고대 유교 경전 중 하나인 예서의 기록에 따르면 인류 최초의 제사는 음식을 바치는 형태에서 시작되었다고 한다. 전국시대 중국 철학자인 가오지는 제례의 기원에 대해 동중국해 연안에서 "식욕과 탐욕은 모두 인간의 본성이다" 라고 했다. 이것은 산동 요리의 깊은 문화적 역사가 오리엔탈 문명에도 영향을 주었다는 것을 말해준다. 산동 요리를 대표하는 LU Style 레스토랑은 베이징 중심의 산유안교에 위치하고 있으며 독자적이면서 현대적인 미를 갖춘 건물이다. 리우 다오후아는 오리엔탈 요리 컨셉의 표현과 공간 예술의 컨셉을 계승하면서 현대적인 새로운 컨셉의 레스토랑으로 디자인했다.
작은 다리와 흘러가는 물을 지나면 도시속에 비밀 정원이 있는 레스토랑으로 들어서게 된다. 야외 테라스는 디자인의 핵심 포인트 중 하나이다. 도심 부지에 있는 "작은 정원"은 주변 환경과 비교했을 때 조용하다는 점이 Lu Style이 보여주는 특징이다. 이런 특성에 매료된 손님들은 바쁜 도시에서 조용한 도시로의 전환이 이루어지는 공간인 Lu Style에 앉아 만족감과 감각적인 의식을 느낄 수 있다. 건물 설계 시 초대형 유리 커튼월로 내부와 외부를 분리하여 번잡함을 차단하면서도 자연을 따로 분리하지 않았다. 햇빛은 실내로 보다 부드럽게 들어온다.
리우 다오후아는 Lu Style의 디자인은 모든 부분을 건축적으로 생각했다. 외부 공간과 내부 공간 모두 건물의 모든 단순한 블록과 평면, 곡선, 직선이 엇갈린 표면이 있다. 이곳 Liu Daohua의 다이닝 공간을 현대적으로 해석하여 영적인 휴식을 찾는 사람들에게 매우 특별한 미적 공간이 되어준다. 두 개의 문을 지나면 Lu Style 내부가 나온다. 건물 입구부터 식당 안쪽까지 특별하게 디자인된 "작은 집" 몇 개가 여기저기 있어 재미와 즐거움을 준다. 디자이너 리우 다오후아는 "이 작은 집들은 순박했던 어린 시절의 추억을 떠올려 줄 것입니다." 라고했다.
Lu Style의 공간적 요소들이 유비쿼터스 Qi-Lu 문화를 활성화해준다. 넓은 표면과 높고 깨끗한 공간이 어우러져 레스토랑 디자인에서 건축학적 사고를 접목시켰다. 손님들의 개별 공간과 천장, 발코니, 계단, 통로는 서로 얽혀 사람들이 몰입하도록 돕는다. Lu Style의 웅장한 건축 공간과 어울리는 것은 Lu Style에서 대표하는 "주류 문화"이다. 이 곳에는 중국에서 가장 큰 마오타이 와인 저장고와중국에서 가장 많이 생산되는 적포도주가 있다. 저장고에는 한쪽 측벽을 병들을 쌓아 만들었다. 공자는 ”술을 마음껏 마실 수 있지만 취해서는 안 된다", "술 없는 예식은 진짜가 아니다"라는 말을 하였다. 여기서 중요한 것은 "의식"이 의식이 갖는 의미를 나타내는데 중요하다는 것이다.
건물의 돔은 경사가 져있다. 리우 다오후아는 역학적으로 각 공간 마다 매달린듯한 천장을 설계하여 다양한 분위기의 조명 아래에서 다양한 변화들로 가득 차있는 레스토랑이 되도록 했다. 변화하는 모습이 인테리어에 설정되어 케이터링 디자인에 대한 더 많은 가능성과 시각적인 자극을 만들어 낸다. 천장의 실크 실로 교차시켜 섬세한 크리스탈 샹들리에로 만들어낸 빛나는 예술품은 마치 별이 빛나는 것 같아 보인다. 우주의 별처럼 질서 있게 때로는 무질서하게 자인하여 그곳에서식사하는 사람들에게 따뜻함을 제공해준다.
LU Style, the latest restaurant designed by Liu Daohua in Beijing
As one of the Confucian classic works, the Book of Rites writes that the earliest human sacrificial rites started from the form of offering food", indicating that the norms of behavior in catering activities were the origin and even the fundamental embodiment of a civilization. Starting from the shore of the East China Sea, Gaozi, a Chinese philosopher in the Warring States Period, explored the origin of rites and proposed that "appetite and lust are both human nature", implying the profound cultural deposits of Shandong cuisine and its far-reaching influence on the oriental civilization.
As a representative of Shandong cuisine, LU Style Restaurant is an independent and highly modern aesthetic building located in Sanyuan Bridge, in the center of Beijing. Liu Daohua designed it diligently, inheriting the expression concept of oriental catering and spatial artistic conception, and defining the new concept of catering space with the contemporary design language.
Passing by a small bridge and flowing water, you will enter into the restaurant, with an urban secret garden suddenly in front of you. The outdoor terrace is one of the key points of the whole design here. This quiet "small garden" located in such a scarce downtown plot is the characteristic of Lu Style compared to the surrounding environment. Attracted by its reputation, guests sit down in Lu Style, a transition space from a busy city to a quiet one, feeing satisfied and also sense of ceremony. In this three-story building, the designer separated the interior from the exterior with a super-large glass curtain wall, shielding the hustle and bustle but not isolating the nature. The sunlight comes in the interior in a milder manner.
Liu Daohua adopted the architectural thinking in the overall design of Lu Style. In the both exterior and interior space, there are simple building blocks and planes, and also interlaced curved and straight surfaces, which are Liu Daohua’s latest interpretation of this dining space of and provide a very specific spatial aesthetic field for guests seeking spiritual relaxation. Passing through the two doors, you will come to the interior of Lu Style. Several specially designed "small houses" are scattered from the entrance to the deep of the restaurant, adding a lot of interestingness and joy to the space. "These small houses can evoke people's memories of their innocent childhood", said the designer Liu Daohua.
The ubiquitous Qi-Lu culture is enhanced by the spatial elements in Lu Style. The collision of large surfaces and high clear space constitutes an attempt to break through the architectural thinking in the design of restaurants. Individual guest area, suspended ceilings, balconies, stairways and aisles are interwoven, enclosing the sense of ceremony and dignity in that people are immersed. What matches with the grand architectural space of Lu Style is the "liquor culture", of which Lu Style is proud. There are China's largest independent Maotai wine cellars and red wine ones with the most liquor products in China. The cellar bottles are stacked to form one side wall. Confucius said "You may drink unlimited liquor, but should not be drunk", and also "a rite without liquor is not a real one". Importantly, "rite" is essential for the sense of ceremony.
The architectural dome is a sloping slope. Based on the dynamics, Liu Daohua designed different suspended ceilings in each space, so that the restaurant is always full of uncertain changes under different mood lights. Changing situations were set up in the overall interior, triggering more possibilities and visual tension for catering design. The starry ceiling is a bright art installation, with small and delicate crystal chandeliers intersecting with silk threads. As a result, the designer created cosmic stars, in order or disorderly, providing a lot of warmth for dining people.
Design : LDH Design
Design Team : Liu Daohua, Wang Kexin, Qu Tianyou, Wang Yanjuan, Yang Ping, Li Youzhe
Location : Chaoyang District, Beijing
Gross floor area : 1630㎡
Completion : 2020
Photographer: Lu Haha
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