The project is to create a new building for the H.C. Andersen Museum, the garden and cultural center in the heart of the city where Andersen was born. The site is located in between the residential area with small traditional wooden houses from the middle age and the newly developed urban area in Odense. The stories to be told here are not only in written form, but it is to be experienced and sensed through physical spaces in the museum and in the garden. There are profound messages in HC Andersen’s writing that reflects the author's life and his life time journey. Andersen's work projects the duality of the opposite that surrounds us; real and imaginary, nature and manmade, human and animal, light and dark… The opposite of the matters coexist, they are not in black and white. Our architectural design is to reflect this essence of his work in architectural and landscape form.
The museum spaces are composed by a series of circular forms that are tangent to each other like a chain. They are organized in non-hierarchical, non-centric manner. The continuous curve linear green wall expands and traces the underground space structure and defines the garden and paths above ground. It meanders and weaves in and out, above and under the ground throughout the site. In the sequence of intertwined spaces visitors will find themselves in between outside and inside as the green wall appears and disappears. The journey of the museum would be the narrative, the elements of his work; duality of the opposite, dissolving the boundary, will be read through spatial composition and the ambiguity.
The exhibition spaces are planned underground. The enchanting garden above ground is composed with curve linear hedge that traces the exhibition spaces belowground. The meandering paths through the garden are to be experienced as the extension of the museum. Here the architectural built form is diminished and visitors would be lead into the “maze” like space created by trees and leaves. Underground world is connected to the garden above through series of sunken garden that appears like a “hole” on the ground, “portal” from fairytale world to the world outside. The landscaped architecture, where elements of nature are merged with architectural elements, is what would make the experience unique. The building completion is the beginning of the life of garden. It is designed to grow overtime and set its root. Over the years to come, the garden will mature, will offer the visitors and the community the sense of nature and seasons, change of colors, scent, density, transparency, and scenery in its growth.
The HC Andersen’s Museum would play a core role in new Urban-scape of Odense city. The development plan is to close off one of the arterial roads and reconnect two parts of the city; new and old, which are currently separated. The Garden of the museum is to offer a new quality public area, giving life to this “in between” zone. One part of the city where the birth house of the writer is, remains the medieval townscape with small and meandering streets, the opposite of modern urban development with wide and straight fast lanes. The meandering path and hedge garden is to bring back the human scale quality to make a soft link to the urban area of the city. During the construction of the building, we were put in the unique situation, the Pandemic. it imposed us all unexpected challenges in carrying the work, in sequencing, planning, sourcing and so on. The reality and norm we were accustomed to in daily activities were questioned by the cause that were intangible and incomprehensible. It felt to me as if we were experiencing Andersen’s world of fairytales, flighting the invisible or learn to adapt, cope with the unknow. His stories speak to us still today.
안데르센이 태어난 도시의 중심부에 위치한 이 박물관은 중세 시대의 전통적인 작은 목조 주택으로 이루어진 주거 지역과 최근에 개발된 도시 지역 사이에 있다. 이 박물관이 전하고자 하는 메시지는 단지 글로만 전달되는 것이 아니라 박물관과 정원의 물리적 공간을 통해 체험하고 느낄 수 있도록 하는 것이다. 안데르센의 글에는 작가의 삶과 그 여정이 반영되어 깊은 메시지가 담겨 있다. 안데르센의 작품은 반대되는 두 개념을 하나의 작품으로 나타낸다. 현실과 상상, 자연과 인공, 인간과 동물, 빛과 어둠 등 대립하는 개념이 공존하며, 이것은 흑과 백으로 이분되어 있지 않다. 이 프로젝트의 디자인은 이러한 안데르센 작품의 본질을 건축 및 경관 형태로 반영하고자 했다.
박물관 공간은 고리처럼 서로 접하는 일련의 원의 형태로 구성된다. 이 공간들은 비 계층적이고 중심축이 없는 방식으로 구성된다. 연속적인 곡선의 그린 월(Green Wall)은 지하 공간 구조를 확장하여 지상의 정원과 경로를 정의한다. 이는 전체 대지를 따라 지상과 지하, 올라간 곳과 내려간 곳을 오가며 물결치는 곡선을 그리며 움직인다. 이어진 공간의 연속에서 방문객들은 그린 월이 나타나고 사라지는 외부와 내부 사이에 있는 자신을 발견하게 된다. 박물관의 관람 여정은 공간 구성과 모호성을 통해 반영되며, 안데르센 작품의 요소인 대립되는 개념의 이중성과 경계의 해소가 공간 구성을 통해 표현된다.
전시 공간은 지하에 계획되어 있다. 지하 전시 공간을 따라 만들어진 곡선형 미로는 지상에 아름다운 정원을 조성한다. 정원을 통해 물결치는 길은 박물관의 연장으로 경험해 볼 수 있다. 여기에서 건축적 형태는 줄어들고 나무와 잎사귀로 만든 "미로" 공간으로 방문객들의 발길을 이끈다. 지하 세계는 동화 세계에서 외부 세계로의 "관문"을 통하는 것처럼 지상의 "구멍"처럼 보이는 일련의 선큰 가든을 통해 지상의 정원과 연결된다. 자연의 요소가 건축 요소와 융합된 조경은 방문자들에게 독특한 경험을 제공한다. 건물 완공된 후에는 정원의 삶의 시작이다. 시간이 지나면서 정원은 성장하며, 방문객들과 지역 사회에게 자연과 계절의 느낌, 색상의 변화, 향기, 밀도, 투명도 및 풍경을 제공할 것이다.
H.C. 안데르센 뮤지엄은 오덴세 시의 새로운 도시 경관에서 핵심적인 역할을 할 것이다. 개발 계획은 기존에 분리되어 있던 새로운 도시와 오래된 도시를 연결하기 위해 주요 도로 중 하나를 폐쇄하는 것이다. 박물관의 정원은 이러한 "중간" 지역에 생명을 불어넣어 새로운 공공 공간을 제공한다. 작가의 생가가 있는 도시의 일부는 작은 골목길로 이루어진 중세 도시 풍경을 유지하고 있으며, 넓고 직선적인 도로로 이루어진 현대적인 도시 개발과 정반대된다. 구불거리는 길과 생울타리 정원은 휴먼스케일의 본질을 되찾아 개발된 도시 지역과 부드러운 연결을 만들어낸다. 시공 중에 유일무이한 상황, 코로나 팬데믹에 처했었다. 이는 일상적인 활동에 익숙한 현실과 규범이 무형이자 이해하기 어려운 원인에 의해 의도치 않게 도전을 겪게 되는 계기였다. 보이지 않는 것과 싸우거나 적응하고 대처하는 것을 배우는 안데르센의 동화 세계를 경험하는 것과 같았다. 그의 이야기는 오늘날에도 우리에게 말을 걸고 있다.
건축가 Kengo Kuma And Associates
위치 덴마크, 오덴세
용도 뮤지엄
준공 2022
설계 Kengo Kuma And Associates(Partner_Yuki IKEGUCHI, Chief Project Manager_Miruna CONSTANTINESCU, Project Architect_Nicolas GUICHARD)
총괄건축가 C&W architect(Project Manager_Jan BØTTER-JENSEN)
조경건축가 MASU Planning
엔지니어 Søren Jensen Engineering Consultants A/S
조명디자이너 Jesper Kongshaug
전시디자이너 EVENT Communication
서브컨설턴트 Cornelius Vöge(until January 2020)
시공 BAM Infra bv, Buiting Staalbouw, Hoppenbouwers Techniek
발주자 Odense Kommune / Odense Bys Museer
사진작가 Rasmus Hjortshøj - COAST
해당 프로젝트는 건축문화 2023년 3월호(Vol. 502)에 게재되었습니다.
The project was published in the March, 2023 recent projects of the magazine(Vol. 502).
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