Gallery in an old community
The building, constructed in the 1990s within an old community, is the place where the gallery owner Kenna Xu spent his childhood. It carries his deep affection for Shenzhen, and also breeds his dream of establishing a contemporary art gallery that finds a foothold in the local area and pursues global visibility. As approaching the project, the design team reflected on the relationship between the gallery and the old residential building, and saw the possibility of establishing a deep connection between the gallery and people, nature and the city. Based on site conditions, the team created open spaces and optimized landscape view, in order to inject home-like comfort and intimacy into the artistic space and integrate artistic aesthetics into real life. However, there were also some unfavorable conditions as converting the former residence into an art space. The original space consisted of two floors, which were narrow and dim. The first floor had a low ceiling, looking like a storeroom, while the second floor featured an old-styled, disordered and fragmented spatial pattern. The overall space looked so different from an art space.
"Frames" introduce daylight
The designers tried to work out an open spatial layout in the gallery, to represent an open attitude towards communication, thinking and sharing. In order to create transparency, the design team carved out “frames” on facades to match with all-glass partitions, which also help introduce sunshine, trees, flowers and birdsong into the interior. In this way, the design realizes perfect integration of art and five-sensory experiences. The interior space is connected to the yard and outdoor scenery, hence bringing the gallery closer to the community and people. Walking into the small semi-open space, visitors would immerse themselves into art appreciation in the tranquil and pleasing environment. Sunlight filters into the interior through windows, and leaves traces on walls, making the white surfaces ethereal and vibrant. Based on the idea of “installation space”, the designers created a transparent courtyard, which is surrounded by natural landscape. As the sun goes down, the glazing reflects splendid colors and mottled tree shadows, showing a marvelous artistic painting that keeps changing throughout the year.
Contemporary minimalism interprets the beauty of art
The space is dominated by white hue, which produces a modern, simplistic spatial tone as well as an inclusive backdrop that reveals the authenticity of things. It can fully display the color, composition, aesthetics and thinking of exhibited paintings. The design incorporates a sense of “emptiness” to create a free and serene ambience, with a view to enabling harmonious interaction between light and shadow, nature and artworks, and thereby achieving the beauty of art. Through exploring the connection of different spaces and the relationship among structures, the designers conceived a series of interlinked, interweaving functional areas. The layout breaks the “flatness” of scenes, dissolves the residential atmosphere of the original space and turns it into a gallery space infused with freedom, openness and humanism. The unique windows shake off traditional designs, and act as openings for conveying messages. Meanwhile, those structures bring in the daily chatter of residents, sounds of footsteps and birdsong from outdoor groves, which become background music for the art space. The gallery seems to grow here and closely integrates with the old community. The extraordinary, dramatic and immersive multi-sensory experiences reinterpret the possibilities of this gallery space, and make it an enchanting destination that visitors forget to leave. The space itself is transformed into a delicate work of art, revealing the unparalleled charm of the contemporary art gallery.
오래된 커뮤니티의 갤러리
1990년대 옛 커뮤니티 안에 지어진 이 건물은 갤러리 주인이 어린 시절을 보낸 곳이다. 프로젝트를 진행하면서 디자인팀은 갤러리와 옛 주거용 건물의 관계를 되짚어보고 갤러리와 사람, 자연과 도시 간의 깊은 연결고리가 구축될 가능성을 봤다. 현장 여건에 따라 개방된 공간과 최적화된 경관 조망을 조성해 예술 공간에 집 같은 편안함과 친밀감을 주입하고 예술 미학을 실생활에 접목했다. 다만 옛 건물을 예술공간으로 전환하는 등 불리한 조건도 있었다. 원래의 공간은 좁고 어둑한 2층으로 구성되어 있었다. 1층은 창고처럼 보이는 낮은 천장을 가지고 있었고, 2층은 낡은 스타일의 흐트러지고 조각난 공간 패턴이 특징이었다. 전체적인 공간은 예술 공간과 거리가 멀게 보였다.
"프레임"을 통한 일광의 도입
디자이너들은 소통, 사고, 공유에 대한 열린 태도를 나타내기 위해 갤러리에서 열린 공간 배치를 고안하려고 노력했다. 디자인팀은 투명성을 높이기 위해 전면부에 햇살, 나무, 꽃, 새소리를 실내에 도입하는 데 도움이 되는 올 글라스 파티션과 매치되도록 '프레임'을 조각했다. 이러한 방식으로, 디자인은 예술과 오감 경험의 완벽한 통합을 실현했다. 내부 공간은 마당과 야외 풍경이 연결되어 있어 갤러리가 지역사회와 사람들과 더 가까워진다. 작은 반 열린 공간으로 걸어들어가면, 방문객들은 고요하고 쾌적한 환경에서 예술작품에 몰입할 수 있다. 햇빛이 창문을 통해 내부로 스며들고, 벽에 흔적을 남기며 하얀 표면을 천상적이고 활기차게 만든다. 디자이너들은 '설치 공간'이라는 아이디어를 바탕으로 자연경관으로 둘러싸인 투명한 안마당을 만들었다. 해가 지면서 유리는 화려한 색채와 얼룩덜룩한 나무 그림자를 반사하여 일년 내내 계속 변화하는 놀라운 예술적 그림을 보여준다.
현대 미니멀리즘을 통해 해석된 예술의 아름다움
공간은 사물의 진정성을 드러내는 포괄적인 배경뿐만 아니라 현대적이고 단순한 공간적 색조를 만들어내는 흰색 색조가 지배적이다. 전시된 그림의 색감, 구성, 미학, 사고력 등을 충분히 보여줄 수 있다. 이 디자인은 빛과 그림자, 자연과 예술작품의 조화로운 상호작용을 가능하게 하여 예술의 아름다움을 성취한다는 관점에서 자유롭고 고요한 분위기를 조성하는 '단결함'을 담고 있다. 서로 다른 공간의 연결과 구조물 간의 관계를 탐구함으로써, 설계자들은 일련의 서로 연결된, 서로 엮이는 기능 영역을 구상했다. 배치는 장면의 '평탄함'을 깨고 원래 공간의 주거 분위기를 녹여 자유와 개방성, 휴머니즘이 깃든 갤러리 공간으로 바꾼다. 그 독특한 창문은 전통적인 디자인을 떨쳐버리고, 메시지를 전달하기 위한 개구부 역할을 한다. 한편, 그 구조물들은 주민들의 일상적인 수다, 발소리, 야외 숲속에서 들려오는 새소리와 함께 예술공간의 배경음악이 된다. 갤러리가 이곳에서 성장해 구 공동체와 긴밀하게 통합된다. 특별하고 드라마틱하며 몰입감 넘치는 다중감각의 경험은 이 갤러리 공간의 가능성을 재해석하여 방문객들이 떠나는 것을 잊게 하는 매혹적인 공간으로 만든다. 공간 자체가 섬세한 예술 작품으로 탈바꿈해 현대 미술관과도 같은 매력을 드러낸다
Design firm DA INTEGRATING LIMITED
Location Futian District, Shenzhen, China
Building area 5223㎡
Completion 2019. 09
Chief designer Chinman Ngai
Cooperator Artist Enrico Bach
Photographer Zhang Chao
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