ⓒ Simon Menges




The museum is organized on three floors connected by the continuous void of the foyer that structures the circulation.


On the ground floor contains all the social functions of the program: foyer, bookshop, restaurant, auditorium and temporary gallery for contemporary art. The façade on that level is very porous, for these internal functions to be in continuity with the exterior public space of the plaza. On the higher levels, on both sides of the foyer, are organized the exhibition spaces. The permanent gallery in the East is separated from the temporary gallery in the West, and can be visited together or in parallel thanks to independent vertical circulations, allowing future comprehensive exhibitions as well as smaller capsule collections. The connection in the permanent exhibition is conceived as a social and event space, a staircase as an auditorium for smaller lectures or inaugurations.




ⓒ Simon Menges




The building offers two facades, one opaque to the south and a more open and animated to the north, creating a dialogue with the new plaza. The North façade’s light exposure is minimized by deep vertical fins in between which are pierced tall and large windows. The fins are designed to prevent direct sunlight from ever entering the light-sensitive zones of the building. The upper floor is naturally lit from north oriented modular sheds designed to filter and adjust the solar light. The sheds possess an internal system of blinds to allow a meticulous control of the amount of light entering the rooms as well as the possibility of a dimmed atmosphere.


The brick facades evoke the industrial history of the site and offer a texture, a vibrant pattern to the monolith. On the plaza, the vertical blinds’ rhythm break the massiveness of the monolith and reveal the openings. At night, the blinds serve as a canvas to diffuse the light coming from the museum, transforming the façade to the plaza.


The founding idea of the plazas’ urban design is to create an exterior public space in dialogue with the museums. Like the buildings, it integrates fragments of its industrial past, the rails and the turning plate. Some tall trees will also be planted in order to reinforce its place in the public space continuum with the train station plaza.




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양면의 파사드를 가진 로잔의 미술관


박물관은 동선을 구조화하는 입구의 연속적인 보이드에 의해 연결 되는 세 개 층에 배치 되었다.


일 층은 프로그램의 모든 사회적 기능들을 포함하고 있다: 입구, 서점, 레스토랑, 강의실 그리고 현대 미술을 위한 간이 갤러리. 해당 층의 파사드는 이러한 내부적인 기능들이 광장이라는 외부 공공 공간과 연속성을 가질 수 있도록 매우 다공성이 있다. 상단 층에는 입구의 양측에 전시 공간이 구성되어 있다. 동쪽의 상설 갤러리는 서쪽의 임시 갤러리로부터 떨어져 있다. 미래의 종합적인 전시회는 물론, 작은 캡슐 컬렉션 까지 허용해주면서 독립적인 수직적 동선 덕에 이 둘은 한번에 혹은 평행하여 방문 될 수 있다. 상설 전시로 연결 해 주는 부분인 계단은 소규모 수업 혹은 취임식을 위한 강당으로서 사용되며 사회적인, 이벤트 공간으로서 구상되었다. 




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건물은 두 개의 파사드를 제공한다. 하나는 남쪽을 향한 불투명한 것이고, 다른 하나는 새로운 광장과의 교류를 일으키는 북쪽으로 더욱 개방 되어있고 활기 있는 파사드이다. 북쪽 파사드의 빛 노출은 구멍 뚫린 높고 큰 창문들 사이에 위치한 깊은 수직적 핀(Fin)형태에 의해 최소화 된다. 핀들은 건물의 빛에 민감한 구역들에 직접적인 햇빛이 들어오는 것을 방지하기 위해 설계되었다. 상단 층은 태양광을 거르고 조정하기 위해 설계된 북쪽을 향한 모듈 형 창고로 부터 자연스럽게 밝혀져 있다. 창고는 실들로 들어오는 빛들의 섬세한 양 조절과 어두운 분위기의 가능성을 조절 이 가능한 내부적인 블라인드 시스템을 보유하고 있다.


벽돌 파사드는 이 대지의 산업적인 역사를 떠오르게 하며 단일 암체에 활력 있는 무늬와 함께 질감을 부여한다. 광장에는 수직적인 블라인드의 율동성이 단일 암석의 거대함을 무너뜨리고 입구를 드러내준다. 밤에 블라인드는 박물관에서부터 나온 빛을 분산 해주는 캔버스의 역할을 하며 광장에서 보이는 파사드를 변화 시켜 준다.


광장의 현대적인 디자인에 대한 기초 아이디어는 박물관과 소통할 수 있는 외부 공공 공간을 만드는 것이었다. 그 건물들처럼 이것은 레일과 전차대와 같은 그의 산업적인 과거 요소를 통합시킨다. 기차역 광장과 연결되는 공공 공간으로서의 위치를 강화하기 위해 몇몇 큰 나무들 또한 심어질 예정이다.




ⓒ Simon Menges


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SECTION



1st FLOOR PLAN





Architects   BAROZZI / VEIGA

Principal architects   Fabrizio Barozzi , Alberto Veiga

Location   Lausanne, Swiss

Project architects   Pieter Janssens

Design team   (execution) Claire Afarian, Alicia Borchardt, Paola Calcavecchia, Marta Grządziel, Isabel Labrador, Miguel Pereira Vinagre, Cristina Porta, Laura Rodriguez, Arnau Sastre, Maria Ubach, Cecilia Vielba, Nelly Vitiello / (competition) Roi Carrera,  Shin Hye Kwang, Eleonora Maccari, Verena Recla, Agnieszka Samsel, Agnieszka Suchocka 

Local architects   Fruehauf Henry & Viladoms

Project manager   Pragma Partenaires SA

Structure engineer   Ingeni SA

Service engineer   Chammartin&Spicher SA, Scherler SA, BA Consluting SA

Façade consultant   X-made SLP

Lighting consultant   Mati AG

Museum expert   BOGNER.CC

Photographer   Simon Menges




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