ⓒ Hwang Kyu Beck


The site is located southwest of Icheon Pottery Village, which is newly developing near the West Icheon IC on the Chungbu Expressway. Icheon Pottery Village is accessible on foot from West Icheon Rest Area, which is also the entrance of the walkway. To the South beyond the highway, the beautiful scenery of low mountains stretches out like a folding screen. This small basin-like pottery village will become home to the studios and galleries of various artists. 


ⓒ Hwang Kyu Beck


Like most planned cities, the harmony and individuality of buildings are being required within new order, rather than the temporal and humanistic context of existing cities. Three sides of the site face roads that include pedestrian walkways. There are three main programs: a gallery and shop for lease on the first floor, gallery and academy on the second floor, and residential facilities on the third floor. Part of the gallery space has high floor height all the way to the second floor for exhibiting large sculptures, and change was presented to the interior wall by rotating the mass. 


ⓒ Hwang Kyu Beck


Overall, the gallery feels cozy rather than grandiose. The five shop spaces that are supposed to sell artwork or art-related products are adjacent to the pedestrian walkways, and the shops in the corners have a high floor height. The Academy is a functional space that can be used for various kinds of education and experience, available for lease. The residential unit on the third floor has a family space, a guest space and a kitchen in between, as well as a multi-purpose space with a high floor height, in which is the living room. There is an internal stairway leading directly from the guest space to the rooftop garden. 


ⓒ Hwang Kyu Beck


The mass is divided into the ArtiArki mass to the South and the Hanabi mass to the north, and a bridge connects the two on the 2nd and 3rd floors. The concept of the mass started from the intention to present a solid three-dimensional experience by abtracting bits and pieces from the large volume of a box, letting deep shadows fall in those spaces. The main circulation enters through the ArtiArki mass on the first floor, climbs the stairs, crosses the bridge, and using the stairs in the Hanabi mass, crosses the bridge on the third floor. 


ⓒ Soyohun


Such circulation concept is an effective way of connecting two masses and different programs independently and continuously, and in the process, it considers emotions and the experience of space. The original plan was to create a shallow, sunken style concert hall and a terraced rest space on the first floor between the two masses, but was withdrawn due to construction cost. On the second floor of the ArtiArki mass, a sliding block, which is deviated to the east, was constructed as if it were sandwiched between the layers so as to add personality to the exterior and overcome the monotony of the interior space. For the external material, the three-dimensional feeling of the mass was maximized by using exposed concrete with wood texture all around, other than glass. Originally the wood texture was planned to be horizontal, but was changed to vertical during the construction process.


ⓒ Soyohun


아티아키 갤러리

대지는 중부고속도로 서이천 IC부근에 새로 조성되고 있는 이천 도예촌의 남서측에 자리잡고 있다. 이천 도예촌은 서이천 휴게소에서도 도보로 접근이 가능한데 그 보행로의 초입 부분이기도 하다. 남측으로는 고속도로 너머 나지막한 산이 병풍처럼 펼쳐지는 경관을 갖는, 작은 분지와도 같은 느낌의 이 도예촌은 다양한 예술 관련 작가들의 스튜디오와 갤러리가 들어설 예정이다. 계획된 도시가 다 그렇듯 기존의 도시가 갖는 시간적, 인문학적 맥락보다는 새로운 질서 속에서 건물들 간의 조화와 개성을 요구하고 있으며 3면이 보행 전용 도로를 포함한 도로에 접하고 있는 대지이다. 


ⓒ Soyohun


프로그램은 크게 3가지인데 1층은 갤러리와 임대용 샵, 2층은 갤러리와 아카데미, 3층은 주거시설로 구성된다. 갤러리의 일부 공간은 대형 조각품 전시를 위해 2층까지 연결된 높은 층고로 되어 있으며, 틀어진 매스를 이용해 내부 벽면도 다양한 변화를 주고자 하였다. 전체적으로 갤러리는 웅장하다기 보다는 아늑한 느낌이라고 할 수 있다. 예술 관련 제품들 또는 작품들을 판매하도록 되어있는 다섯 개의 상점은 보행자전용도로에 접해 있으며 그 중 코너에 위치한 상점은 높은 층고를 갖는다. 아카데미는 여러가지 교육과 체험이 가능한 기능적인 공간으로서 별도의 임대도 가능하도록 되어있다. 3층 주거시설은 가족 공간과 손님 공간 그리고 그 사이 주방 시설을 갖춘, 층고가 높은 거실이 있는 별채 개념의 다목적 공간으로 나누어 진다. 손님 공간에는 옥상정원으로 직접 연결되는 내부 계단이 있다. 매스는 남측의 아티아키 동과 북측의 하나비 동으로 나누어 지며 두 동 사이에는 2층과 3층에 연결 브리지가 있다. 매스의 느낌은 전체적으로 사각형의 큰 볼륨에서 부분부분을 덜어내어 그 곳에 그림자를 깊게 떨어지게 함으로써 3차원적 단단한 입체감을 주고자 하는 의도에서 시작되었다. 


ⓒ Soyohun


주 동선은 1층에서 아티아키 동을 통해 진입하여 계단을 올라가 브리지를 건너고 다시 하나비 동 계단을 이용하여 3층 브리지를 건너는 방식으로 구성된다. 이러한 동선개념은 두 동의 매스와 서로 다른 프로그램을 독립적이면서도 연속적으로 잇는 효과적인 방법이자, 그 과정에서 공간적인 체험과 정서를 고려한 연출이기도 하다. 원안은 두 동 사이 1층 공간에 깊지 않은 선큰 형태의 공연장 겸 계단식 휴식 공간을 만드는 것이었으나 공사비 문제로 이는 삭제되었다. 아티아키 동의 2층 부분에는 동측으로 틀어진 매스(sliding block)를 층 사이에 끼워져 있듯이 구성하여 외관에 개성을 부여하고 내부공간의 단조로움을 극복하고자 하였다. 외부 재료는 유리 외에는 모두 송판무늬 노출콘크리트를 사용하여 매스의 입체감을 극대화하고자 하였다. 원안은 송판무늬가 가로 방향이었으나 시공과정에서 세로 방향으로 변경되었다.


SKETCH


SECTION A


SECTION B


1st FLOOR PLAN


2nd FLOOR PLAN


3rd FLOOR PLAN



Architect SOYOHUN architects

Location Dojayesul-ro, Sindun-myeon, Icheon-si, Gyeonggi-do, Republic of Korea 

Program Design Studio, Gallery, Private House 

Site area 484.9㎡

Building area 193.7㎡

Gross floor area 451.5㎡

Building scope 3F 

Building to land ratio 39.94% 

Floor area ratio 93.1% 

Design period 2015. 6 - 2016. 3 

Construction period 2016. 3 - 2017. 5 

Completion 2017 

Project architect Kim Jeongjoon, Yi Jaewoong 

Photographer Hwang Kyu Beck, Soyohun



해당 프로젝트는 건축문화 2018년 1월호(Vol. 440)에 게재 되었습니다.

The project was published in the January, 2018 issue of the magazine (Vol. 440)




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