ⓒ Park Gun Ju


Landscape made by other views, and memory

Young couple and their kids, husband’s retired parents, and travelers who stay for a while and go (guest house). All those are the main agents who will write a story about this house. This house is a multi-household house where these three main agents are living, and there is going to be a cafe for travelers at the guest house and an office at the first floor. 


ⓒ Park Gun Ju


At the site on a hill one can see a panoramic view surrounding low mountains. However, this site where it is one of hundreds of spilt land will be cut down in parts as time goes by. Perhaps it is a destination of rearranged land by a unit district, because it is difficult for the site to be expected for a pastoral scenery at first. Not calling nature being out of eyeshot as a landscape is from the fact that it is beyond eyeshot of people.


ⓒ Park Gun Ju


Wherever it is nature or a part of a city, once eyeshot reaches and an impression is made, it will be a landscape. What makes a landscape is not nature, but an eyeshot of people. Three different landscapes made by each eyeshot of three main agents in this house will leave respective impressions and memories about the house, and the accumulation of the memories will be an important property to satisfy the emotional aspect of being residing.


ⓒ Park Gun Ju


All three houses are maisonette type. In the simple box-type mass several inner/outer parts are intersecting, and by this status the eyeshot of people will be crossing and be facing a landscape filtered by layered spaces.


ⓒ Park Gun Ju


It was wanted that a panoramic view of the exterior was cut off by vertical windows, and then it would be shown as a scene of a film with other sceneries. It was also wished that the eyeshot toward an interior courtyard was overlapped with landscapes in four seasons, and then they would remain in different impressions.


ⓒ Park Gun Ju



Most important architectural tool for filtering a landscape is the 8 inches block that is being laid down and piled up at an interior courtyard. The interior courtyard will create composure which can include various aspects of life, because it is possible for a house dividing. And 8 inches blocks laid and piled up will act as a tool for connecting or blocking an eyeshot among households.


ⓒ Park Gun Ju


Architects expect that residents share their own memories, a common noun, house is changed to a proper noun, and they remember and reminisce the house that have special emotions. 


ⓒ Park Gun Ju


다른 시선들이 만드는 풍경, 그리고 기억

젊은 부부와 그들의 아이들, 남편의 은퇴한 부모님, 그리고 낯선 곳에서 잠시 머물다 가는 여행자(게스트하우스), 이들이 이 집의 이야기를 써 내려갈 세 주체이다. 이 집은 이들 세 주체가 함께 모여 사는 3가구의 다가구주택이며, 지하층과 1층은 게스트하우스의 여행자를 위한 카페, 사무실로 운영될 예정이다. 


ⓒ Park Gun Ju


언덕 위에 자리한 대지는 낮은 산으로 둘러싸여 풍경이 파노라마처럼 펼쳐진 곳이다. 그러나 도시계획으로 재단된 수백 개의 땅의 하나인 이 자리도 시간이 지나면, 풍경이 부분 부분 잘려나갈 것이다. 어쩌면 애초에 목가적 풍경을 기대하기 어려운 것이 지구단위로 구획된 택지가 가진 운명일 것이다. 눈길이 닿지 않는 곳에 펼쳐진 자연을 풍경이라 부르지 않는 것은 사람의 눈길이 미치지 않음에 있다.


ⓒ Park Gun Ju


자연이든 도시의 한 부분이든 사람의 눈길이 미치고 인상을 만들면, 그것은 풍경이 될 것이다. 풍경을 만드는 주체는 자연이 아니라 사람의 시선이다. 이곳의 세 주체가 집을 통해 각기 다른 시선으로 바라보는 풍경은 그 집에 대한 각각의 인상과 기억을 남길 것이며, 그 기억의 축적은 거주하기의 감성적 측면을 만족시키는 중요한 자산이 될 것이다.


ⓒ Park Gun Ju

세 집은 모두 복층형의 구성을 가지고 있다. 단순한 박스형의 매스 안에는 여러 겹의 내외부가 교차하고 이를 통해 사람들의 시선이 교차하거나 겹의 공간으로 필터링된 풍경을 마주하게 된다. 외부의 전경을 세로의 창으로 잘게 잘라내어 필름의 한 장면처럼 다른 풍경들을 담아 기억 속에서 상영되길 바랐고, 내부의 중정을 향한 시선은 건너편의 사계절 풍경과 오버랩되어 각각 다른 인상으로 남길 바랐다. 풍경을 필터링하는 가장 중요한 건축적 장치는 세대 내부의 중정과 눕혀 쌓은 8인치 블록이다.


ⓒ Park Gun Ju


중정은 집의 채 나눔을 가능하게 해 다양한 삶의 측면을 담아낼 수 있는 여유를 만들어 낼 것이며, 눕혀 쌓은 8인치 블록은 세대 간의 시선을 연결 또는 차단하는 기능을 하게 된다. 거주하는 사람들이 저마다의 기억을 공유하고 집이라는 보통명사를 고유명사화 하며 특별한 감정을 쌓아 집을 기억하고 추억하게 되기를 기대한다.


DIAGRAM



FRONTSIDE ELEVATION


RIGHTSIDE ELEVATION


LEFTSIDE ELEVATION


3RD FLOOR PLAN


2ND FLOOR PLAN


1ST FLOOR PLAN


B1 FLOOR PLAN


Architect TODOT ARCHITECTS_CHO BYOUNG KYU, MO SEUNG MIN

Location 3116-9, Unseo-dong, Jung-gu, Incheon, Republic of Korea 

Program Multi-family housing

Site area 301.4m2 

Building area 180.31m2 

Gross floor area 456.72m2 

Building scope 3F, B1 

Building to land ratio 89.82% 

Floor area ratio 129.83% 

Design period 2016. 6 - 10

Construction period 2016. 11- 2017. 5 

Completion 2017 

Project architect Cho Byoung Kyu, Mo Seung Min 

Design team TODOT 

Client Lee Dong Kyu 

Photographer Park Gun Ju


해당 프로젝트는 건축문화 10월호(Vol. 437)에 게재 되었습니다.

The project was published in the October issue of the magazine (Vol. 437)





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