ⓒOssip van Duivenbode

 

The Depot Boijmans Van Beuningen is the first publicly accessible art storage facility in the world. The brief was to design a building that would be as inviting as possible, where all different target group)s would feel welcome. It was emphatically not to become a second museum, where only a small percentage of the collection can be exhibited, but an engine room that reveals the world behind the storage and maintenance of a dazzling number of art and design works. Visiting the depot offers a completely new experience: the art is arranged according to size and climate requirements, not art history periods. Old and contemporary works are juxtaposed, inviting new connections to be made.

 

The ambition was to create a building that seems to disappear into its surroundings, but at the same time is a safe house for the collection, which is worth billions. The depot owes its shape to the desire to give the building a relatively small footprint. As a result, the building takes up less space in the park, but curves upwards with a 10m overhang to accommodate the entire programme – storage spaces, restoration studios, catering facilities, and film and presentation rooms. The building has five climate zones to accommodate the most delicate art, from prints and paintings to photography.

 

The mirrored façade, consisting of 6,609㎡ of glass divided into 1,664 panels, ensures that the building visually blends into its surroundings. The large entrance doors merge into the façade and only become visible during opening hours, when the façade opens up like a gadget out of a James Bond film. Every day – depending on weather conditions – the depot looks different, like a living painting.

 

Inside, the most eye-catching part of the building is the atrium, with its criss-crossing staircases and windows into the storage spaces that give the impression of a panopticon, with a view of the art from all sides. Thirteen large display cases ensure that the visitor comes into contact with a collage of collection pieces as soon as they enter the building. For the interior, there was close cooperation with a number of artists: John Körmeling designed the entrance and Marieke van Diemen designed the display cases. Outside, Pipilotti Rist designed a light installation that makes the depot come alive at night.

 

The depot is also an experiment in adding nature to the city. This takes place in the form of the 35m high rooftop forest, which was awarded the prize for the best Dutch roof even before it opened. The 75 birches, grasses and 20 pines placed on the roof help retain water, promote biodiversity, and reduce heat stress in the city. The trees for this project were prepared for their new home for three years in a nursery. Their roots are interconnected and, because the windbreak and the cross-shaped restaurant on the roof protect the birches from strong winds, they will be able to withstand stormy weather even at a height of 35m.

 

 

 

 

ⓒOssip van Duivenbode

 

디포 보이만스 반 부닝겐 

 

보이만스 반 부닝겐 창고는 세계 최초로 대중들이 접근할 수 있는 예술 수장고 시설이다. 가능한 다양한 대상 그룹에게 환영 받을 수 있는 건물을 설계하는 것이 목적이었다. 이는 절대 제2의 박물관이 되고자 하는 것이 아니라 적은 비율의 컬렉션이 전시될 수 있는 곳이지만, 눈 부시게 수많은 예술과 디자인 작품들의 보관과 유지의 이면을 세상에 드러내는 수장고가 되고자 했다. 이곳의 방문은 완전히 새로운 경험을 제안한다. 예술작품은 역사 순이 아닌 크기와 기후 조건에 따라 배치되었다. 오래된 작품들과 현대 작품들이 나란히 놓여져 새로운 연결고리가 만들어지게 한다.

이곳의 의도는 그 주변환경으로 사라지는 것처럼 보임과 동시에 백만 달러 가치의 컬렉션을 위한 비밀 거점이 되는 건축물을 창조하는 것이었다. 이 건물은 상대적으로 작은 흔적을 남기고자 하는 의도로 이와 같은 형태로 완성됐다. 그 결과 공원 내 공간을 적게 차지하지만, 전체 프로그램을 수용하기 위해 10m 높이로 위로 굽어 있다. 보관 공간, 복구 스튜디오, 케이터링 시설들 그리고 영상 및 발표실들로 구성되어 있다. 건축물에는 판화 및 그림부터 사진까지 매우 정교한 예술작품들을 수용하기 위한 다섯 개 기후의 구역들이 있다.

 

1,664개의 패널들로 나눠진 6,609㎡의 유리들로 구성된 반사되는 파사드는 건축물이 시각적으로 그 주위환경과 어우러질 수 있게 해 준다. 거대한 현관문은 파사드에 병합되어 있어 제임스 본드 영화에서 나온 가제트처럼 파사드가 열릴 때인 개방 시간에만 보이게 된다. 매일 날씨 조건에 따라 창고는 살아있는 그림처럼 다르게 보인다.

 

건축물 내부에서 가장 눈길을 끄는 부분은 아트리움이다. 창고 공간에의 십자 모양 계단과 창문들은 모든 면에서의 예술 작품 뷰와 함께 원형 교도소의 인상을 준다. 열세 개의 거대한 전시관들은 방문객들이 건축물을 들어서자마자 컬렉션 작품들의 콜라주를 접하게 해 준다. 인테리어는 수많은 예술가들에 의해 설계됐다.

 

미술관은 도시에 자연을 더함으로써 하나의 실험이다. 이는 오픈하기도 전에 최고의 네덜란드식 지붕으로 상을 받았던 35m 높이의 옥상 숲에 위치한다. 75개의 자작나무, 풀, 그리고 20개의 소나무가 지붕 위에 놓여져 있어 물을 보존하고, 생물 다양성을 증진시키며, 도시의 더위 스트레스를 줄이는 데 도움된다. 이 프로젝트를 위한 나무는 3년 동안 식물원에서 그들의 새 집을 위해 준비되었다. 뿌리가 서로 연결되어 있고, 지붕에 있는 방풍림과 십자형의 레스토랑이 강풍으로 부터 자작나무들을 보호하기 때문에 35m 높이에서도 폭풍우를 견딜 수 있을 것이다.

 

 

 

ⓒOssip van Duivenbode
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SUSTAINABLE DIAGRAM
AXONOMATRIC DIAGRAM
SITE PLAN
SECTION
1st FLOOR PLAN
1st MEZZANINE FLOOR PLAN
2nd FLOOR PLAN
2nd MEZZANINE FLOOR PLAN
3rd FLOOR PLAN
4th FLOOR PLAN
5th FLOOR PLAN
6th FLOOR PLAN
7th FLOOR PLAN
7th MEZZANINE FLOOR PLAN
ROOF PLAN

 

 

Architect MVRDV
Location Rotterdam, Netherlands
Gross floor area 15,000㎡
Principal architect Winy Maas Partner Fokke Moerel
Project team Jacob van Rijs, Sanne van der Burgh, Arjen Ketting, Fedor Bron, Gerard Heerink, Elien Deceuninck, Jason Slabbynck, Rico van de Gevel, Marjolein Marijnissen, Remco de Haan
Completion 2021
Structure engineer IMd Raadgevend Ingenieurs
Landscape architect MTD Landschap architecten
Client Museum Boijmans Van Beuningen, De Verre Bergen Foundation, Municipality of Rotterdam
Photographer Ossip van Duivenbode

 

 

해당 프로젝트는 건축문화 2022년 7월호(Vol. 494)에 게재되었습니다.
The project was published in the July, 2022 recent projects of the magazine(Vol. 494).

 

July 2022 : vol. 494

Contents : RECORDS I LIVE ALONE AND TOGETHER 나 혼자, 그리고 같이 산다 “SPACE COORDINATOR”, AN EXPERIMENTAL AND INNOVATIVE DISCOURSE THAT REVOLUTIONIZES THE CITY 도시를 새롭게..

anc.masilwide.com

 




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