ⓒ Maxime Desbiens and Juliette Busch


"La Maison Gauthier" is located in the Laurentians, in Quebec, near the town of Mont-Tremblant. It is set in a hilly terrain and is surrounded by a dense expanse of forest characteristic of this mountainous region. The lot is located on a rocky hill covered with spruce and birch. It is bounded to the east by the main road and to the west by the owners’ horse farm. The clients wanted a volume with views largely oriented towards the horses’ riding arena below. At the same time, they wanted to take advantage of the intimacy created by the topography of the lot. The forested berm between the road and house creates a visual filter, allowing a sequential progression towards the building. The volume is not visible from the main road below, but gradually emerges, culminating in the imposing facade of opaque brick with a single off-centred arch. This is the main entrance to the house.


ⓒ Maxime Desbiens and Juliette Busch


The client’s marked interest in American minimalist painters, along with the presence of her ceramics studio, influenced the composition of the floor plan and the interconnection of simple geometric shapes in the design of the interior volumes. European stables and horse-breeding centres were among the references explored during the initial design phase. The house is designed in an asymmetrical V plan to connect two distinct areas: a wing for the garage and the client’s ceramics studio, and a wing for the common living areas. The various spaces are interconnected in such a way as to create a perceptual narrative for users and visitors, who experience alternating sensations of compression and expansion. 


ⓒ Maxime Desbiens and Juliette Busch


The senserial presence of simple raw materials (brick, lime, oiled oak) helps to create a tranquil atmosphere. From the entrance arch, the sequence marks a division between the service areas, the artist’s studio, and the more intimate family space. The curved corridor forms a threshold between the two wings. Its lowered ceiling produces a sensation of darkening and narrowing, which starkly contrasts with the expansive volume and light of the main room at the end (interesting chiaroscuro effect). Here, high, inclined ceilings are divided by two vertical veils that partition the kitchen, dining room and living room without compartmentalizing the volume. The gazebo marks a fluid extension from the interior towards the exterior.


ⓒ Maxime Desbiens and Juliette Busch


Wide, yet relatively low openings carefully frame the views towards the horses’ arena. The varying proportions create an interesting tension between the interior volume and the landscape. Vast skylights oriented towards the east direct light towards the lime-covered vertical veils and also permit natural ventilation of the main volume. These hollow volumes create a bright, luminous atmosphere, lending a sacred quality to the space. A third “light cannon” in the ceramics studio directs zenithal light into the room. The inclined surfaces of the faceted ceiling, combined with the vertical veils and light cannons, lend the void sculptural qualities usually associated with solid space. The materiality of the void gives body to the volume. 


ⓒ Maxime Desbiens and Juliette Busch


Separated from the living area by a thick dividing wall, the bedrooms and the bathroom are organized within the fold of the V-shaped volume of the house, creating an intimate, introspective ambiance. The variety of interior spaces contrasts with the apparent simplicity of the exterior volume. The massive roof rests on a seven-foot brick base. The geometries converse with the impressive body of the existing farm, at the same time making their mark in the natural surroundings. The asymmetrical volume, enveloping form, chiaroscuro effect of the curved corridor, shadows, margins, thresholds, voids, and raw materials allow the unique atmosphere of the place to emerge without concealing the structural logic of the house.


ⓒ Maxime Desbiens and Juliette Busch


고티에 하우스

“라 메죵 고티에”는 몽-트레브랜트 마을 근처, 퀘백 로렌시안에 위치해 있다. 이 건축물은 언덕에 자리 잡고 있으며 이 산악 지역의 특징인 산림이 울창한 구역에 둘러쌓여 있다. 이 부지는 가문비나무와 자작나무로 덮여 있는 바위 언덕에 위치해 있다. 이 곳은 동쪽에는 주요 도로가 위치해 있고 서쪽에는 집주인의 말 농장이 자리잡고 있다. 의뢰인은 아래쪽에 위치한 승마 경기장을 향해 관전할 수 있는 공간을 원했다. 동시에 그들은 지형에 의해 만들어진 친밀함을 이용하기를 원했다. 도로와 집 사이에 있는 숲이 우거진 둔덕은 시각적인 필터를 만들고 건물이 순차적으로 드러나게 한다. 건축물은 아래에 위치해 있는 주요 도로에서는 볼 수 없지만 점차적으로 드러나며, 하나의 중심이 벗어나 있는 아치와 함께 불투명한 벽돌의 인상적인 외관을 이끌어 낸다. 이곳이 이 집의 주요 진입구이다.


ⓒ Maxime Desbiens and Juliette Busch


미국 미니멀리스트 화가에 대한 건축주의 관심은 그녀의 도자기 작업실의 존재와 평면의 구성 그리고 내부 공간의 설계에 단순한 기하학적 모양으로 연결 하는 것에 영향을 주었다. 유럽식 마구간과 말 사육센터는 초기 설계 단계에서 탐색된 참고자료 중에 속해 있었다. 집은 두 개의 별개의 영역을 연결하는 비대칭 V형 계획으로 설계되었다. 차고와 도자기 작업실을 위한 부분과 공동 생활공간을 위한 다른 한 부분. 다양한 공간은 압축과 확장의 상호 교차적인 감각을 경험하는 사용자와 방문객들을 위해 지각적인 묘사를 만들어내는 방법과 같이 상호 연결을 한다. 간단한 원재료(벽돌, 석회, 기름칠 된 오크나무)의 감각적인 느낌은 고요한 분위기를 조성하는 데 도움을 준다. 


ⓒ Maxime Desbiens and Juliette Busch


입구 아치 부터 서비스 공간 사이의 구분, 아티스트 스튜디오, 그리고 보다 친밀한 가족 공간이 순서대로 위치한다. 구부러진 통로는 두 구역 사이에 문턱을 형성한다. 낮은 천장은 어둡고 좁아지는 감각을 만들어 낸다. 이것은 끝 부분에 위치한 주요 공간의 방대한 공간과 빛에 대조됨을 보인다(흥미로운 chiaroscuro 효과). 여기서 높고 경사진 천장은 따로 공간을 구획화 하지 않고, 부엌, 식당 및 거실을 2개의 수직 장막으로 구분하고 나눈다. 정자는 내부 공간에서 외부공간으로 향하는 유기적인 확장을 표현하고 있다. 


ⓒ Maxime Desbiens and Juliette Busch


넓으면서도 상대적으로 낮은 개구부는 승마 경기장 쪽으로 향하는 전망을 형성한다. 다향한 비율은 내부 공간과 풍경 사이에서 흥미로운 긴장감을 만들어낸다. 동쪽을 향하는 방대한 채광 창은 석회로 마감된 수직 장막을 향해 빛을 비추고 또한 주 공간에 자연 환기를 허용한다. 이 빈 공간들은 빛나는 분위기를 만들고 공간에 신성한 품질을 부여한다. 도자기 작업실의 세번째 “라이트 캐논(light cannon)”이 방안에 절정의 빛을 비춘다. 수직 장막과 라이트 캐논이 결합하여 천장의 경사진 표면이 일반적으로 꽉채워진 공간과 관련된 조각품과 같은 질을 제공한다. 빈공간의 유형성은 공간에 부피감을 부여한다. 두꺼운 벽에 의해 거실과 분리된 침실과 욕실은 V형 볼륨의 집안에 구성되며, 친밀하고 내성적인 분위기를 연출한다. 내부 공간의 다양성은 외부 볼륨의 단순함과 대조된다. 거대한 지붕은 약 2m 크기의 벽돌 바닥에 놓여있다. 건물의 기하학적인 면은 기존 농장의 인상적인 모습과 함께 어우러지면서 자연환경에서 두드러진 모습을 드러낸다. 비대칭적인 볼륨, 둘러쌓인 형태, 곡선진 복도의 명암 효과, 그림자, 여백, 문턱, 빈공간, 그리고 원자재들은 집의 구조적인 논리를 숨기지 않고 고유의 분위기를 나타나게 하고 있다. 


MODELING


MODELING




Architect Atelier Barda

Location Mont-Tremblant, Canada

Completion 2017. 12

Site area 325.16㎡

Photographer Maxime Desbiens and Juliette Busch




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