© Pirak Anurakyawachon


Naiipa (Literally means ‘Deep in the Forest’) is a mixed use project consisted of an Art Gallery, Sound Recording Studio, Dance Studio, Restaurants, Coffee Shops, and Office Spaces. It is located on Sukhumvit 46, a small street that connects Rama 4 road to Phrakanong BTS Station on Sukhumvit road. The project is named after the concept of concealing the architecture in the forest as the vision of greenery is expanded by using reflective glass all around. 


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Upon arrival, visitors are greeted with the project’s main feature and driving force in design, a groups of large, pre-existing trees in its center. From the very beginning, the goal of Naiipa has been to create architecture that seamlessly co-exist with the trees, providing a peaceful and inspiring art community for both its occupants and visitors. 


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In order to fulfill the 2,000-square-meter office and retail programmatic requirement of the project, the main functions are divided into two to main masses which bounded the site, leaving the main tree courtyard as a free open space. Building A was designed to be an elongated 2-story horizontal building, allowing sunlight to reach the existing Pink Trumpet Tree, preserving its growth while creating an atmospheric courtyard for the building’s occupant. To contrast the horizontal form of Building A, Building B is a vertically orientated 4-story building. The two main masses are then  connected together by multi-level sculptural terraces that intertwine itself between the existing trees, leaving all the trees untouched. 


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The structural design for the project was also executed in respect and consideration to the existing trees. The two main buildings are constructed with typical concrete structure in order to maintain the structural integrity of the function areas. Meanwhile, in the central open space area where the trees mostly congregate, steel structures were introduced. The shift in structural system is due to the building’s close proximity to the greenery, where the use of mortar could damage the existing trees, thus by using steel structure, the risk of contamination is reduced. In addition, steel structure provides more flexibility in navigating the construction around the expanding tree branches. 


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Three different types of glazing: reflective, translucent, and transparent, along with the rhythmic folding pattern of the facade, are utilized to link the architecture to the surrounding urban context conditions, as it gradually transforms the architecture and finally vanishes into nature. The east facade, which faces the street, is a translucent double facade, helping to filter and reduce heat flowing into the building. Furthermore, as the translucent facade moves towards the entrance, its smooth surface begins to fold, alluding to the forest within, as the pattern mimics the dancing shadows casted by sunlight as it filters through the tree canopies. Once inside, the inner architectural facade and the floating “Bird Nest” Gallery cladded in reflective glass seems to dissolve and disappear amongst the trees. It is this effect of being completely surrounded by trees that which evokes the feeling of truly being Naiipa. Text offer: STU/D/O


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나이파 아트센터 Naiipa(문자 그대로‘ 숲의 깊은 곳’을 의미함)는 아트 갤러리, 음향 녹음 스튜디오, 댄스 스튜디오, 음식점, 커피숍, 업무 공간으로 구성된 복합 프로젝트이다. 전면에 반사 유리를 사용하여 확장된 녹지의 시야처럼 숲 속에 건축물을 숨기는 개념을 따라 이름지어졌다. 


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방문과 동시에 방문객은 프로젝트의 주요 특징이자 디자인의 원동력이며 이미 이 건물의 중심에 존재하고 있었던 큰 수목의 무리에게 환영을 받는다. 처음부터 Naiipa의 목표는 나무와 자연스럽게 공존하는 건축물을 만들어 거주자와 방문객 모두에게 평화롭고 고무적인 예술 공동체를 제공하는 것이었다. 


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2,000m2 규모의 업무 및 상업 시설의 요구 사항을 충족시키기 위해 중심이 되는 나무 안뜰을 자유로운 열린 공간으로 남긴 채 건물을 주요 매스 2개로 분리했다. A건물은 건물의 거주자를 위한 분위기 있는 안뜰을 만드는 동시에 기존의 핑크 트럼펫 나무의 성장을 유지하면서, 나무에 햇빛이 도달할 수 있도록 길쭉한 2층 건물로 설계되었다. A건물의 수평 형태와는 대조적으로 B건물은 수직으로 배치된 4층 건물이다. 두 개의 주요 매스는 모든 수목을 그대로 유지한 채로 기존 수목 사이에 스스로 얽힌 다중 층계의 테라스 조각에 의해 연결된다.


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이 프로젝트의 구조 설계는 기존 나무에 대한 존중과 고려를 바탕으로 실행되었다. 두 개의 주요 건물은 기능 영역의 구조적 무결성을 유지하기 위해 일반적인 콘크리트 구조로 건설되었다. 한편, 나무가 주로 운집한 중앙 개방 공간에는 철골 구조가 사용되었다. 이러한 구조 시스템의 변화는 건물이 모르타르를 사용하여 기존 수목을 손상할 수 있는 녹지에 근접해 있기 때문이며, 철골 구조를 사용하여 오염에 대한 위험을 줄이고자 했다. 또한, 철 구조물은 확장된 나뭇가지 주변의 건설 작업에 더 많은 유연성을 제공한다.


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세 가지 유형의 유리창(반사, 반투명, 투명)은 입면의 역동적인 접힘(folding) 패턴을 따라 점진적으로 변형되고 결국 자연으로 사라진다. 이는 건축물과 주변의 도시적 맥락 조건을 연결하는 데에 활용된다. 거리를 마주 보고 있는 동쪽 외관은 반투명 이중 외피로서 건물 내부로 유입되는 열기를 걸러내고 절감할 수 있다.


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또한, 반투명 입면은 매끄러운 표면이 입구 쪽으로 가면서 나무 캐노피를 거친다. 이때 햇빛이 만들어내는 춤추는 그림자 패턴은 숲을 형상화하여 접히기 시작한다. 내부에 들어서면 건축물의 안쪽 벽과 떠다니는 “새 둥지(Bird Nest)” 갤러리가 반사 유리로 덮여있어 마치 나무 사이에서 녹아 없어지는 것처럼 보인다. 이것은 진정한 Naiipa가 되는 듯한 효과를 준다. 글 제공: Stu/d/O


SITE DIAGRAM


MASS DIAGRAM


ELEVATION


ELEVATION

FLOOR PLAN


GROUND FLOOR PLAN


INDOOR BUILT AREA


OUTDOOR BUILT AREA


GLASS DIAGRAM


SITE PLAN



Architect STU/D/O

Location Bangkok, Thailand 

Program Mixed Use 

Site area 1,200m2 

Built area 2,400m2 

Completion 2016

Project Team Apichart Srirojanapinyo, Chanasit Cholasuek, Adrian Smiths, Chompunuch Vanichayanguranon, Pitchaya Kointarangkul 

Landscape Architect Field Landscape Studio 

Lighting Designer Siriluck Chinsaengchai 

Identity Designer KK Rakitawan 

Structural Engineer B.N.G. Engineering 

Mechanical Engineer MEE Consultants 

Consultants Chanin Limapornvanich 

Contractor Sittanant 

Visualizer Stu/D/O 

Photographer Stu/D/O, Pirak Anurakyawachon


해당 프로젝트는 건축문화 8월호(Vol. 435)에 게재 되었습니다.

The project was published in the July issue of the magazine (Vol. 435)





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